fredag 22 maj 2009

Allt är möjligt!

Hilary seglar trots att hon är förlamad från nacken och neråt.


Jag har alltid reagerat väldigt starkt när någon säger hur man ska leva. När jag får höra att något är omöjligt så sporrar det mig att utmana istället för att rätta mig in i ledet. Jag har alltid varit så.

I dag kunde man läsa i Aftonbladet om 37-åriga Hilary Lister som ger sig iväg på en ensamsegling runt de brittiska öarna. Hilary är född med en sjukdom som gör att kroppens muskler förtvinar. Nu kan hon bara röra huvudet, ögonen och munnen.

Båten styr hon med hjälp av tre sugrör. Blåser hon ut girar båten babord och blåser hon in girar den styrbord. Med sugrören kontrollerar hon seglen och bommen.

Även om hon har ett team som följer henne vill hon inte bli räddad om något händer - utan vill dö medan hon gör det hon älskar.

Jag älskar såna här historier och tänker på dem när jag får frågor om min resa. Hur kan jag säga upp min lägenhet och bara ge mig iväg? Så kan man ju inte göra!

Visst kan man det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar