måndag 11 maj 2009

Första vaccineringen

I dag var det dags för vaccinering.

Jag har sökt runt på olika forum och funnit att åsikterna är olika om vilka sprutor som behövs.

Därför valde jag att lita på läkaren och bokade de som han rekommenderade. Jag gick till Infektionskliniken på Centralsjukhuset i Kristianstad, och tror att de är ärliga och inte drivs av vinstintresse. Fast man vet ju aldrig. Hur som helst - läkaren verkade trovärdig och förhörde sig noga om vilka länder jag planerar att besöka och om det blir stadsmiljö eller landsbygd, välordnat eller primitivt. Eftersom jag inte har en detaljerad plan för min resa, varken vart eller hur så blir vaccinationsprogrammet ganska omfattande.

Jag fick 4 sprutor i dag. Det var mycket information och jag är inte 100 % säker på att jag uppfattat allt rätt, men jag tror att det var följande:

Twinrix - mot Hepatit A + B. Normalt krävs det 3 doser och jag får ta dem med kortare mellanrum än vad som rekommenderas, vilket innebär att jag måste fylla på med en 4:e dos om ca 1 år.

Japansk encefalit - virussjukdom som smittas av mygg.

Stelkramp och difteri

Tuberkulos - enbart test som ska läsas av om tre dagar.

Dessa 4 sprutor kostade 860 kronor.

Inom den närmsta tiden ska jag fylla på med Twinrix 2 och 3, Japansk encefalit 2 och 3, polio och något som jag inte kan tyda i journalen. Dessutom kommer jag att få Dukoral i 2 doser som ska drickas.

Jag fick även recept på Malaria-tabletter som ska tas om jag reser till gränsen mot Burma och Kambodja, samt medicin om jag blir sjuk och misstänker att det är malaria och inte har möjlighet att uppsöka läkare.

Jag är ruskigt rädd för sprutor sedan barnsben, och var lite nervös innan. Men sköterskan var snäll och pratade lugnande med mig, och det gick jättebra. Det kändes knappt! Nästa gång kommer jag att vara modigare!

Nya besök på sjukhuset blir 14 maj, 18 maj, 1 juni och 8 juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar