torsdag 8 oktober 2009

Khon Kaen



Nu har jag fortsatt till Khon Kaen, landets fjärde stad med
ca 145 000 inv.

Det har varit ännu en dag med vansinniga transporter. Jag måste försöka minska dessa resor med de lokala bussarna, det kan vara värt att betala lite mer för de som är säkrare och mer bekväma. De går inte att undvika helt men när alternativ finns vill jag försöka ta dem.

Det var så många som skulle åka första sträckan mellan Phimai och Talat Khae att tre bussar gick utan att jag kom med. Den fjärde fick jag hjälp att pressa mig in i, och under den milen färden varade stod jag på trappstegen. Det satt t.o.m. folk i bagageutrymmet.

Andra bussen kördes av en galning! Samtidigt var en TV igång som visade en konsert på högsta volym, så högt att mitt säte vibrerade. Efter två timmar med så hög thailändsk musik som saknade all antydan till melodi, då var jag helt slut!

Därför har jag uppgraderat mitt boende ett steg, från budget till mellanklass. Efter de senaste platserna och den hemska resan känner jag att jag behöver det. Priset är ändå lågt - endast 400 Bath (ca 80 kr).

Nu måste jag hitta någonstans att äta.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Resa är så billigt i Thailand så jag tycker det är dumt att snåla på det där, när man väl är hemma så undrar man varför man inte ville betala några kronor mer för bekvämare resande eller vad det nu än gäller.

    Så mycket som du rör dig runt i landet så tycker jag du ska unna dig bekvämare transportsträckor :)

    400B för det rummet är ett bra pris, ingick AC ?

    SvaraRadera
  2. Så tänker jag också, men det blir alltid till slut de billiga färdmedlen jag tar :) Som idag då jag åker vidare till Nong Khai, ett bättre tåg går inte förrän kl 17 och så länge vill jag inte vänta. Så det blir nog att jag tar tredje klass nu på morgonen.

    Rummet har AC, så det är ett bra pris. Stort och fint.

    SvaraRadera
  3. När jag är utvilad så kan jag trots allt se att de här resorna är en del av min upplevelse. Hur någon kommer fram med en stol till mig när jag väntat i evighet på bussen. Alla som är nyfikna på mig och vill veta mer, samtidigt som de knappt kan några ord engelska. Eller att det oftast är någon som har koll på mig och visar var jag ska gå av, eller vart jag ska gå. Det blir inte samma kontakt med thailändarna när jag åker förstaklass.

    SvaraRadera
  4. Visst är resorna en stor del av själva resan. Själva har vi åkt mycket tåg i 3:e klass och det är oftast de upplevelserna man talar om och skrattar åt efteråt.
    Marie Thailandforum

    SvaraRadera
  5. Från dagens resa kommer jag fort att glömma hur varmt det var, hur hårda bänkarna var och att tåget var försenat. Jag kommer att glömma att jag lovat mig själv att aldrig åka tredje klass igen. Det jag kommer ihåg blir samtalet med de två damerna mitt emot, de fick se kort på mina barn och vi tittade i min guidebok tillsammans. Vi förstod inte ett enda ord av vad den andra sa, ändå var det ett jättetrevligt möte.

    SvaraRadera