söndag 4 oktober 2009

Khao Yai nationalpark

GreenLeaf Guest House

Khao Yai nationalpark är den äldsta i Thailand och anses som en av de finaste i världen. Här växer den största regnskogen som finns kvar i Asien. I skogarna lever vilda elefanter, tigrar, hjortar, gibbonapor, leoparder, varaner, pyton m.m. Och så 300 olika fågelarter.

Jag bor på GreenLeaf Guest House som ligger i utkanten av nationalparken. Härifrån ska jag vara med på en heldagstur i morgon. Först kommer vi att göra en vandring på 2 - 3 timmar i djungeln. Sen ska vi till Hew Suwat vattenfall (som är känd från filmen The Beach). Och på kvällen ska vi försöka hitta vilda elefanter. Hela turen kommer att ta ca 12 timmar.

Jag känner mig lite nervös inför den här turen, och det känns som en ganska stor utmaning för mig. Visserligen har de lovat att det är ofarligt, men bara vetskapen om att det lever så farliga djur på samma ställe känns lite oroande. Det låter lite läskigt också med blodiglar, men vi kommer att få låna speciella strumpor som skydd mot dem. Och så är jag lite nervös över att jag inte kan hålla samma tempo som de övriga i gruppen, för naturligtvis är jag äldst...

Så skriver jag inget i morgon så beror det på att jag stupar i säng av trötthet när vi kommer tillbaka.

GreenLeaf Guesthouse


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
www.intressant.se/intressant

6 kommentarer:

  1. Det lär bli en spännande dag, hoppas du får se några spännande djur där och hoppa inte ner från vattenfallet som i "The Beach".

    //Songkran

    SvaraRadera
  2. Åh vad spännande!

    Jag har arbetat mitt långa pass idag, 10 timmar, och det har varit en sådan dag man önskade att man inte vaknade till.
    Jag har kört över mig själv med en rullstol, med en tant i..modell stor, jag har slagit sönder ett glas, vält ut vatten på golvet,snubblat i vattnet, rivit en vårdtagare, och ja, det var en olyckshändelse, tappat ett liftskynke på en vårdtagare, det var också en olyckshändelse, fått diverse snusk på armarna, ätit för mycket..och nu har jag ont i halsen. Igen.

    Jag vill hellre kolla på telefanter (så säger Emma :) )med dig!

    Sköt om dig,men skjut inte för hårt!
    Gonatt.

    SvaraRadera
  3. Hej...nu är Thomas och jag hemma igen efter en underbar helg hos Anders och Mirja.

    Vilka strapatser du genomgår...du måste ha en enorm drivkraft inom dig för att klara av det här.
    Jag skrattar lite när jag tänker på dina upplevelser jämfört med mina. Vi var i skogen för att plocka svamp, samtidigt som man visste att det fanns vildsvin strax bakom.. men vad är det jämfört med tigrar, vilda elefanter, pyton och andra farliga djur...

    kram på dig:)

    SvaraRadera
  4. Hej Sonkran, även om vi var smutsiga och trötta så längtade vi inte efter att bada vid vattenfallet. Eftersom det regnat en hel del så var det nog inte riskfritt.

    SvaraRadera
  5. Hej Anna, det är precis en sådan beskrivning jag behöver för att komma över min hemlängtan. Hellre bli jagad av telefanter :)

    SvaraRadera
  6. Men du Lisa, vildsvin är inte att leka med! Jag tycker de är värre än skorpioner!

    Jag förstår att ni haft det bra i Linköping. Kram!

    SvaraRadera