söndag 11 oktober 2009

En orm vid frukosten

Många blir starkt påverkade av den här platsen. Även jag. Det låter kanske lite flummigt men det är något med Mekongfloden, människorna, gränsen till Laos - jag vet inte. Men många som kommer hit stannar mycket längre än vad de har tänkt från början. Gränden ner till Mut Mee kantas av spännande möjligheter för någon som är så nyfiken som jag.

En kvinna har öppnat en bokhandel. Hon satt vid ett litet bord med en stor, tjock katt framför sig när jag kom in. Där kan man köpa nya och begagnade böcker, och få tillbaka halva summan om man lämnar tillbaka boken när man läst den. Jag köpte en för ca 40 kr.

Vid ett annat hus hittade jag en lapp som satt på dörren. Där stod det att alla som ville var välkomna på meditation kl. 2 varje dag. Det lät intressant så jag gick dit. Vi var fyra som deltog plus mannen som ledde meditationen. Och äntligen fick jag prata svenska, för två av dem var från Sverige.

En hel timme höll vi på. Det var en lång timme och jag kämpade med att sitta kvar i den obekväma positionen och till slut gjorde det ont överallt. Men jag vill ge det här en chans, och envis som jag är så kommer jag att försöka gå dit varje dag jag är här. Tror jag.

Oj, just nu blev det lite aktivitet vid sidan om mitt bord. En ur personalen kom med en en lång pinne och sopade iväg något. Det var en orm!!! En armslängd från mina fötter.

Bakom mig sitter en man och spelar gitarr. Jag gillar verkligen det här stället. En orm och en gittarspelare till frukost - det är härligt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
www.intressant.se/intressant

2 kommentarer:

  1. Hej Lena
    Nu förstår jag varför jag inte ha några ormar i sängen när jag sover. Ända sedan barndomen har dom funnits hos mig - men nu är dom borta - hos dig kanske
    Var rädd om dig
    Far

    SvaraRadera
  2. Ormar och skorpioner är nog inte det man är rädd för här. Då är det säkert farligare med mygg och vad de kan ställa till med, fast de ser inte så skräckinjagande ut förstås.

    SvaraRadera