onsdag 7 oktober 2009

Phimai


Färden har gått vidare åt nordost och jag befinner mig nu i den lilla staden Phimai, 6 mil från Khorat. Phimai är känd för khmerruiner från Angkorperioden som jag kommer att besöka i dag.

Gårdagen tog jag det lungt, gick runt och tittade lite i staden och åt en god middag. Östra delen av landet där jag nu kommer att resa i är inte så turistanpassat som där jag varit tidigare och det gör det bl.a. lite svårare när jag ska hitta någonstans att äta. Här finns det inga skyltar på engelska eller bilder på olika maträtter. Jag måste försöka lära mig några rätter som jag kan variera mellan, helst få dem nedskrivna på thai så att jag bara kan visa fram. Jag lyckades igår tack vare att jag kunde peka på någon annans mat och förklara att jag ville ha likadant. Det var gott och kostade nästan ingenting.

Bostäderna öppnas upp ut mot gatan på dagarna, och när man går omkring ser man in i människornas hem. Man arbetar, lagar mat, tvättar, umgås och sover utan att göra något försök att stänga om sig. Så annorlunda från hur det är hemma där vi är så måna om att ha en snygg fasad. I början känns det lite ovant och man tycker att det ser rörigt ut. Men samtidigt verkar det trivsamt på många ställen. Så är det här där jag bor nu.

Jag beställde massage i går kväll och då rullade de helt enkelt ut en madrass på golvet. Där låg jag mitt bland allihop i familjen, och förmodligen var grannarna där också.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
www.intressant.se/intressant

2 kommentarer:

  1. Här är en sida som jag har funnit väldigt användbar när det gäller både laga och beställa Thaimat:

    http://www.enjoythaifood.com/talkingmenu/index.php

    Maträtterna, och även en del av ingredienserna, finns på thaiskript, fonetiskt och med engelskt beskrivning, och bäst av allt, även som audiofil på thai. Lätt att lära sig med andra ord.

    lauri

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag behövde! Tusen tack lauri!

    SvaraRadera