fredag 2 oktober 2009

Ayuthayas historiska park




För den som är historiskt intresserad finns det massor med tempel att titta på i stan. Den historiska parken är upptagen på UNESCO:s världsarvslista.

Jag kommer aldrig ihåg årtal, vilka krig som bröt ut och varför. Jag är mer intresserad av den känsla jag får då jag går omkring bland alla ruiner och buddhafigurer. Av någon anledning så tyckte jag att parken i Sukhothai var pampigare än vad den här är. Kanske för att det verkar som om denna inte har restaurerats så mycket, och därför är det lite svårare att skapa sig en bild av hur det en gång var här.

Det som kittlar fantasin allra mest är buddhahuvudet som sitter inbäddat i ett träd. Många turister kommer hit och fotograferar och åker sedan vidare. Jag fortsatte in i parken och följde stigarna till fler mindre tempel. Det är en mycket vacker och välskött park och jag gick länge och njöt av lugnet.

Jag besökte några tempel till, och sen var jag vilse igen. Det är hopplöst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar