torsdag 15 oktober 2009

Nu har jag flyttat

Khiang Khong Guest House

Utanför mitt rum

Gemensamma utrymmen

Jag har tagit ett steg i dag, och det är att ha bytt boende. Mut Mee var mysigt och trevligt, men jag fick en känsla av instängdhet och att all grönska tryckte ner mig i min lilla stuga.

Jag har istället flyttat till ett guesthouse som heter Khiang Khong. Här bor jag på tredje våningen, det är öppet och fläktar skönt och jag har fin utsikt över floden. Jag känner direkt att jag andas mycket lättare.

Nu har jag ett rum med fläkt. Det är mycket rent och snyggt. Och så har jag en TV. Men bara två elkontakter, så vill jag ladda dator/mobil/kamera så kan jag inte ha fläkten eller TVn igång samtidigt.

Det finns massor med små restauranger, affärer och barer runt omkring. En enormt stor marknadsplats där de säljer precis allt! Och bara ett stenkast härifrån ligger den fina promenadvägen som går utmed floden. Ett stort plus är att priset endast är hälften av vad det var på Mut Mee, nu får jag betala 300 Bath per natt (ca 60 kr).

Något som är tråkigt är att den negativa sidan av turismen är mer påtaglig här. Jag tycker att man ser fler äldre västerländska män och unga thailändska flickor. Jag vill inte döma och jag vet ju inte bakgrunden till allt jag ser. Allt handlar säkert inte om prostitution, men när man ser en gammal, fet man komma med en ung, vacker flicka så är det lätt att tro det. Det är ett utnyttjande som gör mig sorgsen.

Jag blir också ledsen när någon kommer med en babyelefant och vill att jag ska fotografera och betala. Det handlar som alltid om vem som har pengar, och vem som förtvivlat behöver mer. Och jag är mycket väl medveten om min egen roll i det hela. Det är sorgligt med sant.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
www.intressant.se/intressant

5 kommentarer:

  1. Hej Lena
    På bilderna ser det fantastiskt ut med en standard som inte står det svenska långt efter till det facila priset av 60 kr. För min del låter det spännande att ta en tur in i Laos också. Tror säkert att du skulle ångra dig annars när du kommit hem.

    SvaraRadera
  2. Hej Lena
    Förra kommentaren är inte så anonym det är från din favoritsvåger :-)

    SvaraRadera
  3. Hej favoritsvågern! (i och för sig den enda svåger jag har, men hade jag haft fler så skulle du säkert varit favoriten ändå...:))

    Det är fantastiskt att man kan bo så billigt som jag gör här. Då kan man stå ut med en och annan myra och att de envisas med sina lysrör på rummet. Det är väldigt sällan det finns en läslampa vid sängen. Och sängarna ska vi inte prata om... de är hårda som betong.

    SvaraRadera
  4. Det lutar allt mer åt att jag reser in i Laos trots allt. Visumet man får (köper) ger en 30 dagar, det kunde vara lagom kanske.

    Jag slog på stort i går kväll eftersom jag inte gjort så mycket den senaste tiden, och gick ut och åt en god middag med öl till det och kaffe med fantastisk efterrätt. Allt gick på ca 50 kronor!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera