tisdag 13 oktober 2009

Plågsam alternativ behandling

Tyvärr har jag fått ge upp meditationsgruppen efter bara två försök. Det var helt omöjligt för mig att sitta stilla så länge, fötterna somnade och det började klia överallt. Allt jag kunde tänka på var att inte störa de andra, när det var meningen att jag inte skulle tänka alls.

Istället bokade jag tid hos en som bor i ett av husen i gränden, en ung flicka från England som håller på med något som kallas för Cranio-Sacral terapi. Det har jag inte hört talas om tidigare och efter att ha sökt på nätet kunde jag läsa om olika hälsovinster andra upplevt, bl.a. någon som blivit fri från sin plågsamma huvudvärk. Nu har jag inte haft huvudvärk sedan jag kom hit till Thailand men jag tänkte att det kunde säkert hjälpa mot någon annan av mina krämpor.

Efter behandlingen väntade jag spänt på om det skulle hända något med mig, om jag skulle känna hur något förändrades inom mig. Och visst kände jag något. Jag fick huvudvärk!

Natten blev lång och plågsam och jag tyckte det dröjde en evighet innan jag hörde morgonklockorna vid 5-tiden, något som förresten ska komma från munkarna i deras tempel strax bredvid. Av någon anledning så stämde alla hundar i närheten in och ylade i kör, samtidigt som ett häftigt åskoväder drog in. Det var ingen trevlig början på dagen för någon med huvudvärk.

Nu är klockan snart halv 2 på eftermiddan och värken börjar släppa så jag har kunnat äta en något försenad frukost. Vad terapin åstadkom med mig vet jag ännu inte.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
www.intressant.se/intressant

3 kommentarer:

  1. Det låter avancerat det där med Cranio-Sacral terapi. Hur får man en sådan terapi?

    Lite trist för dig att få huvudvärk nu när du inte haft det på hela tiden.

    Du ska kanske fortsätta med massage istället;)

    SvaraRadera
  2. Låter inge vidare det där =/

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte förklara hur det gick till, men det var ingen våldsam behandling alls. Det handlar väl snarare om energier.

    Den här beskrivningen hittade jag på nätet: Metoden bygger på vad som kallas den cranio-sacrala rytmen, en subtil rytm som liksom hjärtats och andningens rytmer lär kunna kännas över hela kroppen. Denna rytm ses som ett mått på en persons vitalitet. Förändringar i rytmen leder till förändringar i såväl kropp som själ. Med lite manuell hjälp kan kroppen själv åstadkomma de lämpliga förändringarna.

    SvaraRadera