söndag 4 oktober 2009

Hemlängtan

I dag är det ingen bra dag. Just nu känns det mesta jobbigt och jag längtar hem.

Jag bröt upp från Auythaya och Ban Lotus i förmiddags och gav mig iväg till Pak Chong som ligger i utkanten av en nationalpark. Det var en hemsk resa, allt gick fel. Med alla förseningar och fullbokade tåg och krångel så blev det en resa på totalt sex timmar, och det är inte många mil det handlar om.

Det var så mycket folk på tåget att jag fick stå upp nästan hela vägen. Då tog jag upp plats i mittgången med all min packning och gjorde det svårt för alla försäljare att komma fram, de går fram och tillbaka precis hela tiden. Här var det minsann ingen som visade någon vänlighet och jag tyckte alltmer synd om mig själv, tårarna var inte långt borta. Till slut fick jag äntligen en plats och jag kunde vila lite. Men det var precis vid toaletten och stanken därifrån blev allt värre tills jag mådde riktigt illa.

Jag hade ringt i förväg till stället jag ska bo på, så de hämtade mig när jag kom fram. Och tur var det för regnet bara vräker ner och bildar stora floder. Nu sitter jag på mitt rum och väntar på att det ska sluta regna så att jag kan gå och försöka ordna något att äta. Det är ett väldigt enkelt ställe, bara en säng och en fläkt, och inte helt rent...

I morgon ska jag ut på en guidad djungelvandring. Jag hoppas att jag kommer att känna mig bättre än vad jag gör just nu.

När jag ändå är igång och gnäller så är det lika bra att ta en sak till. Myggorna i Ayuthaya var de värsta jag träffat på under hela min resa. Det känns som om jag är ett enda stort myggbett!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
www.intressant.se/intressant

4 kommentarer:

  1. Usch, ja det där med hemlängtan är inget man viftar bort. Du är flera hundra mil hemifrån, jag är inte fullt så långt borta men känner likadant ibland. Vad värt att tänka på är ju, att även om man längtar hem emellanåt, så finns ju "hem" alltid kvar. Resan du är iväg på är just nu och kommer kanske aldrig mer igen. Lite luddigt, men du förstår nog vad jag menar? Jag minns hemlängtan i Australien, hur jobbigt det var ibland, men sen kom man hem och fick träffa alla. Två dagar senare ville man tillbaka...
    Jag sitter här i Umeå nu, tvättar, försöker samla kraft till att plugga. Regnet vräker ner och det är kallt som attan. Jag har också hemlängtan.. Hoppas ord som "jag är väldigt avundsjuk på dig" kan få dig att må lite bättre ;) Massa kramar ifrån Umeå! EMil

    SvaraRadera
  2. Tack goe Emil, det var bra sagt från en som vet vad hemlängtan är. Exakt så är det! Särskilt när man är trött och bor på sunkiga ställe är hämlängtan stark. Men efter en upplevelse som gjort intryck så känns allt väldigt bra igen. Och så kommer min envishet fram och jag vill visa att jag klarar av det. När jag har fått några rader här på sidan så känner jag mig lite mindre ensam också. Massor med kramar från moster i Pak Chong.

    SvaraRadera
  3. Men lilla fina mamma, inte ska du behöva längta hem. Vi här hemma saknar dig förstås jättemycket men som du säger är det viktigt att du gör det här, för din egen skull. Nu är det regn och tråkigt väder i Sverige, så jag ska tänka på dig när jag väntar på bussen i ösregn imorgon! Kramar från Kristina

    SvaraRadera
  4. Hej Kristina, bra att du hejar på din mamma, det kan hon behöva. Vi har regn här också men det är åtminstone inte kallt. Kram!

    SvaraRadera