lördag 3 oktober 2009

Bang Pa-In Palace



Ett par mil söder om Ayuthaya ligger Bang Pa-in Palace, ett stort område med olika palats. Ursprungligen byggdes de på 1600-talet men de har restaurerats efterhand så det ser nästan ut som om de är från nutid.

Den här parken var liksom de historiska parker jag besökt så otroligt välskött. Gräsmattor, figurklippta buskar, blommor, dammar med feta fiskar och sköldpaddor. Högtalare var placerade lite här och där, så mitt i allt det tjusiga så hördes vacker musik också. Det var stämningsfullt!

Ett par av byggnaderna är öppna för allmänheten. Som vanligt tar man av sig skorna innan man går in, och som kvinna måste man ha kjol, om man inte har det så finns det att låna.

Även här smög jag lite i utkanten av andra turistgrupper ibland. Guiderna har säkert svårt att se skillnad på oss västerlänningar så på så sätt kan jag bli lite omhändertagen också. Bl.a. fick ena gruppen smaka mangosteen, och rätt som det var kom nån och stoppa en i min mun också. De blev lite oroliga när jag till sist gick ifrån gruppen för att ta mig tillbaka på egen hand.

Resan gick hur bra som helst. Först var det en liten färja över till järnvägsstationen, sedan tåg till Bang Pa-In och till sist MC till palatsen. Som vanligt är det alltid någon som pratar med mig, och ser till att jag går av på rätt ställe eller att jag har någonstans att sitta. Och som vanligt är det några som har väldigt roligt åt mig, och skrattar bakom min rygg. Jag hade så gärna velat förstå vad de säger. Att jag ser rolig ut i deras ögon har jag ju förstått, det är sånt man får leva med.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
www.intressant.se/intressant

1 kommentar: