onsdag 14 oktober 2009

I valet och kvalet

Jag har nu varit ute och rest i 10 veckor. Den 5 november går mitt visum ut och vill jag förnya det så måste jag resa ut ur landet för att kunna få en ny omgång på 60 dagar (+30). En liten bit härifrån finns en bro över till Laos, och dit kan jag åka fram och tillbaka.

Jag har funderat mycket på hur jag ska fortsätta min resa och jag har så svårt för att bestämma mig. Ett alternativ är att stanna här en längre tid, sakta ner och ta det lungt. Kanske hyra ett långtidsboende för att få ner kostnaderna. Men det är något med luften här, det är som om det ligger ett täcke av dis över stan och floden, och det är väl orsaken till att min huvudvärk inte riktigt vill släppa. Det är nästan så att det är svårt att andas.

Ett annat alternativ är att åka till Laos och fortsätta resan där. I så fall blir det ett land som jag nästan inte vet någonting om.

Det är dags att komma fram till ett beslut.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
www.intressant.se/intressant

11 kommentarer:

  1. Lena
    Det låter jobbigt med din huvudvärk - du om någon vet hur det kan sitta kvar Hoppas på bättring
    Ännu ett vägval för dig väntar - lycka till
    Far

    SvaraRadera
  2. Vilken utmaning....resa till ett land som du nästan inte vet något om!!

    Du kan ju alltid komma hem...inte det? Nej, jag tänkte väl det;)

    SvaraRadera
  3. ska nu läsa din blogg mer från början
    det verkar otroligt mycke du varit
    med om hoppas du blir av med huvud
    värken öch att det blir ett bra val
    du gör tänker på dig
    kram

    SvaraRadera
  4. Skulle gissa att bokhandlaren i gränden till Mut Mee har ett packe av begagnade Lonely Planets Laos böcker till salu. Så inga problem där. Ta dig över till Vientiane, därifrån går backpacker trailen via Vang Vieng till Luang Prabang, därifrån slow boat upp till Huay Xai och över till Chiang Khong i Thailand. Men ger dig tid att resa, i Luang Prabang kan man lätt spendera en vecka, båtresan med riktigt spektakulära utsikter upp därifrån tar två dagar etc. Vang Vieng har väldigt fina utsikter den med men är ett Khao San road utan omgivande stad så...

    Men åk till Laos, lite annorlunda, lite lugnare tempo.

    Inget fel på Nong Khai heller, trevlig stad även för en lite längre besök, så kanske ta båda?

    SvaraRadera
  5. Tack pappa, jag vill tro att det börjar gå över nu. Huvudvärk tillsammans med en otrolig värme och att man inte har någon i närheten som tycker synd om en - det är jobbigt!

    SvaraRadera
  6. Du Lisa, jag vacklar hela tiden mellan att åka hem eller stanna kvar. Men båda barnen hejar på mig och Kristina sa att jag måste åtminstone stanna till sommaren :) Men jag vet inte om jag orkar så länge...

    SvaraRadera
  7. Hej mamma, vad kul att ni är tillbaka i stan och kommer åt internet. Det är så roligt att få lite livstecken hemifrån! Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh Lauri, nu blev det svårt igen. Jag läste nånstans att det kan finnas vägpirater i Laos så då ändrade jag mina planer. Men nu när jag läser vad du skriver så känner jag att jag måste åka dit... Jag har ju visum i Thailand till den 5 november så jag kan stanna här ett tag till.

    SvaraRadera
  9. Det har varit några överfall mot bussar på vägen mellan Vang Vieng och Luang Prabang, men jag har för mig att den senaste var 2005. Vägen är väl trafikerad och nu mera även rätt så väl bevakad.

    Nu när du har skaffat dig ett bättre och billigare boende ge Nong Khai lite tid, det är en trevlig stad att bara vara i och ta det lugnt. Det finns (fanns förr?) en hel del svenskar i området om det nu roar dig att prata svenska som omväxling, marknaderna är riktigt bra för en stad för den storleken, på Mekong händer det alltid något och närheten till gränsen bidrar med en hel intressanta individer på genomresa och en del service som kan annars vara lite svår att hitta i thailändska städer av samma storlek. Spenderade ett par veckor där själv i mitten av 90-talet och trivdes riktigt bra.

    Lycka till och om nu Laos intresserar, skaffa dig ovannämnda LP´s Laos-bok.

    lauri

    SvaraRadera
  10. Tack Lauri för alla bra tips! Nu har jag bestämt mig. Jag fick däremot inte tag på någon Lonely Planet-bok, det fick bli Footprint istället. Det går säkert bra det också.

    SvaraRadera
  11. Funkar nog precis lika bra om inte ännu bättre i och med att varenda kotte har Lonely Planet, så du kanske får några unika tips... ;)

    lauri

    SvaraRadera