fredag 16 oktober 2009

Laos nästa

Munkar

Solnedgång just nu

Nu har jag bestämt mig - det blir Laos! Men jag tror att det är bäst att vänta tills efter helgen, det är ändå en del saker jag måste fixa först. Dels måste jag ordna US-dollar till visumet. Sen måste jag gå igenom min packning, göra mig av med sådant som jag inte behöver och införskaffa annat.

Jag har kommit över en guidebok om Laos, Kambodja och Vietnam. Så vem vet, det kanske blir fler länder efter Laos. Min gamla om Thailand är nästan sönderläst så det är roligt att kunna börja på en ny. Den är visserligen på engelska men det ska jag nog klara.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Ska bli kul följa dig i Laos, ha det bra !

    //Songkran

    SvaraRadera
  2. Lycka till med Laos, trevligt land att turista i och mat och en del annat är faktiskt ännu billigare än i Thailand, boendet kanske något dyrare, men inte mycket.

    Ett litet tips är att växla till sig lite mer dollar (några hundra?) än bara visumavgiften (som man kan betala även i baht men till dålig kurs). ATM maskiner är fortfarande något av en nymodighet i Laos så dom kan vara svåra att hitta utanför större städer.

    SvaraRadera
  3. Tack för det Songkran och Lauri :) Men i fortsättningen blir det väl att besöka internetcaféer för att uppdatera bloggen. Som det är nu så surfar jag via thailändskt sim-kort (one2call) och jag antar att det inte fungerar i Laos.

    Hur tar man ut pengar om det inte finns ATM? Går man in på en bank och uppger sitt svenska bankkonto, eller? Funkar thai bath i Laos? Kan man betala med dollar på guesthouse? Hmmm...mycket att ta reda på märker jag. Nu förstår jag när alla säger hur lätt det är att resa i Thailand!

    SvaraRadera
  4. Det verkar numera finnas ATM i åtminstone Vientiane, Luang Prabang och Vang Vieng. Verkar som Visa och Mastercard funkar båda. I större städer kan du också göra så kallade cash withdrawals i bankerna, dvs. du tar ut kontanter på ditt kredikort manuellt inne i banken, kostar dock mer än automat uttag.

    Men fortfarande verkar det vara så att cash is the king i Laos, baht funkar bra den med men kursen kan vara något sämre än för dollar, så lyckas du inte få tag i dollar (inte alltid självklart i Thailand) eller om kursen är dålig ta med dig baht. Eller så kan du försöka att köpa resecheckar i dollar eller baht, dom kan man växla till kontanter i nästan alla banker i Laos.

    Vet inte vilka valörer som finns i omlopp av den Laotiska valutan Kip just nu, men att växla hundra USD kommer at göra dig nästan till miljonär, kursen ligger någonstans 8500 kip för en dollar, så försök och få så stora valörer som möjligt, annars kommer du och behöva en egen liten ryggsäck för kipen. ;)

    SvaraRadera
  5. Så värdefulla tips. Tack snälla!

    SvaraRadera