måndag 1 juni 2009

Blir jag en utvandrare?


Jag vet inte hur länge jag kommer att resa. Det kan bli så att jag trivs och fortsätter till andra länder, det kan också bli så att jag tröttnar efter en månad eller så och längtar hem. Det går inte att säga i förväg.

Jag säger ju upp min lägenhet och då infinner sig frågan var jag ska vara skriven. Jag kontaktade Skatteverket och idag kom svaret:

"Har du för avsikt att vara borta minst 1 år, ska du anmäla dig som utvandrad. Är det mindre än 1 år, blir du kvarskriven i församlingen du senast bodde i.

Då anmäler du på blankett SKV 7845 (anmälan flyttning inom Sverige) och skriver att du är bostadslös och förklarar varför.

Om du vill att din post ska gå till någon i Sverige, anmäler du det på blankett SKV 7844".

Blanketterna finns på www.skatteverket.se

Samma blankett används när den särskilda postadressen ska upphöra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar