fredag 5 juni 2009

Rabiesvaccinering


Jag pratade med läkaren i går om vaccinering mot rabies.

En grundvaccinering ges i tre omgångar - 0, 7 och 28 dagar. Varje spruta kostar 500 kr.

Även om man är vaccinerad ska man omgående ta sig till läkare för behandling om man blir biten. Skillnaden är att det då inte är lika bråttom eller lika dyrt.

Jag läste en tidningsartikel om några turister som i Thailand blivit attackerade av aggressiva apor och som fick ta fem sprutor till en kostnad av flera tusen kronor.

Jag bestämde mig för att ta även denna vaccinering och första sprutan blir på måndag. I stället för elva sprutor totalt blir det nu fjorton. Men det kan vara värt att förvissa mig om detta extra lugn.

Jag har ju tänkt mig själv sitta på nåt café i Thailand och jobba med min laptop. Men nu kan man nästan tro att jag ska iväg på en stapatsrik expedition till en avlägsen djungel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar