söndag 9 augusti 2009

Billig mat från gatukök

För att göra det enklare valde jag i går att inte korsa några vägar, utan följde kvarteret åt samma håll. En promenad i samma hetta utmed gator med otrolig trafik. Avgaserna låg som en tät dimma och gjorde det tungt att andas.

Överallt säljs mat från enkla matvagnar. Jag köpte något som såg ut som vårrullar, klippta i lagom bitar i en plastpåse, och till det fick jag grönsaker och en sås. Priset var 10 B (2,07 sek) och det smakade fantastiskt gott! Styrkt av mitt mod köpte jag från ytterligare en vagn, någon stark rätt denna gång till priset av 20 B (4,15 sek) och inte lika gott. Det ska inte vara någon större fara att äta från dessa vagnar, då det är stor omsättning och maten lagas till direkt. Än så länge har inte min mage protesterat. Men jag har ingen aning om vad jag åt.

Jag försökte få tag på tågbiljett till Chiang Mai, men tågen var fullbokade. Jag känner inte för att stanna längre här i Bangkok utan vill bo på ett lugnare ställe. Jag kommer därför att ta mig till busstationen för att därifrån resa till Ayuthaya som har ca 83 000 invånare och som ligger 8,6 mil norr om Bangkok. I Bangkok bor det ca 6 milj!

4 kommentarer:

  1. Hej Lena!

    Ingen aning om vad du åt??!! Fast smakar det gott så kan man ju ta det.
    Hörrdu...gå inte vilse...klokt att du tar dig till lugnare ställen.

    Fortsätt din resa med öppna sinnen och njuuuut!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa!

    Jag vågar knappt berätta...men en bit därifrån låg en katt på ett bord...den såg död ut...! Fast å andra sidan ligger katter och hundar överallt och sover, hoppas det var så. Kram!

    SvaraRadera
  3. Å jag som ska bo i Bangkok.. ja ja vi får se om jag trivs...
    Ha det så bra i Chaing Mai
    //Martin

    SvaraRadera
  4. Martin, Bangkok är så mycket och det beror på var man hamnar. Jag bodde nog lite fel, hade behövt andra turister som kunde gett mig lite stöd. Jag var bara vilsen. Du kommer att klara dig finfint!

    SvaraRadera