fredag 21 augusti 2009

Nothern Herbal Medicine Society

På andra sidan floden kommer just nu en oändlig rad med skolbarn. Alla klädda i sina skoluniformer; blå eller grå byxor eller kjol, och vit skjorta. Strömmen av barn tycks aldrig ta slut. Och alla pratar i mun på varandra. Det är en härlig syn!

Lorenza, hennes väninna Millie och jag åkte iväg till Samakhom Samunphrai Phaak Neua (Nothern Herbal Medicine Society) i går för thailändsk massage. Det ligger ca 10 min bilfärd från guesthouset, en ganska stor anläggning med odling av örter som används i te och medicin. Här kan man få olika behandlingar som massage, oljeinpackning och scrub. De har även en örtbastu som är typisk för den här landsänden. En bastu som ligger utomhus och som fylls med ångor från ett örtbad med en blandning av 108 medicinalörter.

Men den här dagen blev det massage, och jag hoppas att jag kan komma tillbaka och testa bastun en annan dag.

Vi fick lägga oss på madrasser och blev tilldelade varsin massör. Jag fick den "milda" massören, eller det kanske heter massös om det är en kvinna, och uppmanades att skrika om det gjorde för ont. Och ont gör det, men inte mer än att man står ut den korta stund då onda punkter masseras. Den här massagen varade i 1,5 tim, och jag blev knådad och vriden och dragen åt alla håll och kanter. Det känns som om man blivit överkörd av en tuctuc, men efteråt är det som att sväva på moln. Jag skulle kunna göra det här varenda dag, men förstår om kroppen måste återhämta sig först. Efter förra massagen hade jag ont i vaderna, denna gången känns det rejält i höfterna. Min kropp är väldigt stel men jag hoppas att efter min vistelse här i landet och många massager kunna böja mig lite mer än vad jag kan idag.

Det har varit möten med nya djur också. När jag gick ut på verandan sent i går kväll såg jag en råtta, eller en stor mus kila iväg uppe vid taket. Och på massage-stället såg vi en jättespindel, nästan lika stor som min hand. Helt ok, om man bara slipper göra en närmare bekantskap med dem.

Nu känner jag doften av kaffe - det börjar bli dags för frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar