lördag 15 augusti 2009

Doi Sutep och thaimassage

Trappan till templet Wat Phra That



De andra som bor här åker iväg på djungelvandringar, elefantridning, flottfärder och allt vad det kan vara. Så jag bestämde mig också för en utflykt. Men jag har lite svårt för färdiga paket och ville fixa det på egen hand.

Dagens utflykt blev till berget Doi Sutep med ett av de heligaste templen i norra Thailand, Wat Phra That. Jag tog en songtaew till Chiang Mai Zoo där jag bytte till en ny tillsammans med ett ungt trevligt par från Israel. Färden gick sakta uppför en slingrig väg, genom grönskande djungel.

En trappa med 306 steg ledde sedan upp till templet, en s.k. naga - ormtrappa med drakhuvud, och det var lite tungt i värmen att gå upp. Hela platsen var väldigt turistanpassat, med försäljare och inträde och massor med turister. Jag är ju turist själv men det tar bort lite av känslan när så många samlas på samma ställe. Visst, templet var vackert med ett koppartäckt chedi och försedd med guldparaply (enligt guidboken). Men templet jag besökte häromdan med de mässande munkarna var en större upplevelse.

När jag kom tillbaka till stan åt jag lunch på restaurangen som blivit min favorit - Baan-Lan-Sa, där det går att äta gott och billigt.

Efter min ansträngande (!) utflykt längtade jag efter mer massage och jag gick till samma ställe som förra gången. Nu beställde jag äkta thailändsk massage. Jag fick följa med upp några våningar, genom bostaden där de lagade mat och det låg ett barn och sov. I ett rum fick jag ta på mig andra kläder och sedan lägga mig på en madrass. Under en timme fick jag sedan den mest fantastiska massage som jag någonsin fått, och väldigt annorlunda! Massören använde både fötter och armbågar, ibland gjorde det t.o.m. ont. Det kändes som om han var uppe och gick på min rygg, och då blev jag så full i skratt.

För den här timmen betalade jag lite mer än 40 kr! Jag skulle kunna göra det här varje dag, jag kan t.o.m. tänka mig att leva enklare för att ha råd. Men till min besvikelse sa han att det räcker med en gång i veckan.

Efter massagen gick jag till "mitt" tempel igen, men munkarna var inte där.

1 kommentar:

  1. Hej Syster!

    Visst känns det "ontskönt" med thaimassage och jag är säker på att man var uppe och gick på din rygg.
    Det ger en komisk känsla... man bara skrattar!!
    Ta det bara lugnt för man känner sig ganska mörbultad efteråt.

    Ha det underbart och njuuuut!
    Lisa

    SvaraRadera