tisdag 25 augusti 2009

Örtbastu och oljemassage

Lorenza och jag åkte idag för tredje gången till Lampang Medicinal Plants Conservation Assembly för ytterligare behandlingar. Nu skulle jag få prova på örtbastu, något som jag tycker låter helt fel i detta varma klimat, och därför lite extra intressant.

Man kan beskriva det som en ångbastu, där man själv reglerar värmen och mängden ånga. 5 - 10 minuter sitter man och andas in ångorna av över 100 örter, så varmt man klarar och går sedan ut för att dricka te! Jag måste ha druckit litervis av detta te. Man hinner knappt visa sig förrän de kommer med en kopp av detta annorlunda men mycket goda te. Under en halvtimmes tid växlar man alltså mellan bastun och tedrickandet.

Därefter följde en timmes oljemassage. Det påminde om thaimassagen, men inte lika hårt. Det hela avslutades med ännu mera te.

De säljer även medicin som de tagit fram från egenodlade örter. Jag har den senaste tiden fått lite ont i fingrarna som även svullnat något, och efter konsultation med en anställd köpte jag två sorters piller, en som tar bort inflammationen och en som bygger upp. Ska bli spännande att se om jag märker någon effekt.


www.intressant.se/intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Så skönt det låter... men nog skulle det väl vara skönt med dusch eller bad efter så mycket värme?
    Jag skulle bli ännu varmare med allt te istället.
    Att det är hälsosamt, förstår jag.
    Vad är det för örter man använder?

    Ont i fingrarna...jaha du, din kropp undrar säkert vad du håller på med ;)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad det är för örter, mer än att de är många. Konstigt nog mår man bra av värme i värmen.

    SvaraRadera
  3. Akta dig för thailändska piller mamma, speciellt om du ska komma igenom tullen! Har du inte sett Bangkok Hilton?

    SvaraRadera
  4. Jag är extremt försiktig, jag lovar! Det här är noga reglerat och kontrollerat och välkänt. Du behöver inte vara orolig, jag utsätter mig inte för någon fara! TAck vännen för omtanken!

    SvaraRadera