lördag 29 augusti 2009

Sukhothai by night

Sukhothais historiska park - upplyst


Varje lördagskväll är ruinerna i parken upplysta av starka lampor. Det här var något jag inte ville missa och cyklade därför dit några timmar senare.

Det var otroligt vackert, overkligt och lite skrämmande att gå omkring där. Så varmt att svetten rann utmed ryggen, ljud från fåglar, grodor, syrsor och jag vet inte vad. Mygg. Skuggor. En stämning och känsla som är obeskrivbar. Jag dröjde mig kvar en stund trots att jag kände mig aningen rädd och cyklade sedan hemåt.

Tidigare under dagen var jag iväg och fick min veckodos av thaimassage. Paolo rekommenderade någon som skulle vara väldigt proffsig, och jag åkte dit med tuktuk. Det här stället låg ute på landsbygden. Det var som en stor öppen lada med plåttak invid vägen. Därinne låg thailändare på rad och blev masserade. Jag var den enda turisten.

Den här gången var det riktigt smärtsamt. Det var på gränsen till att jag inte stod ut, och jag funderade ett tag på varför i hela världen jag utsätter mig för det här. Men jag hoppas på att det har en god inverkan på min hälsa. Löjligt billigt var det som vanligt - 150 B för 1,5 tim, det är ca 30 sek. Resan kostade 200 B och det kändes som en helt fel fördelning av mina pengar.

Massören bad en bön innan han började sitt arbete med mig - ovanligt lång bön om jag jämförde med de andra. Jag undrar varför?

1 kommentar:

  1. Det låter så overkligt...förstår att det är svårt att beskriva, måste upplevas. Men så som du beskriver det får man den där skrämmande och samtidigt underbara känslan av hur det är. Din berättelse är enormt detaljerad :) Fortsätt och berätta så målande som du hela tiden gör.

    Kram, kära syster...

    SvaraRadera