torsdag 20 augusti 2009

Thailands äldsta trätempel


Mornarna är ljuvliga. Jag sätter mig på min lilla veranda och njuter av svalkan och ser och hör hur alla vaknar upp runtomkring. Jag har undrat så varför de spelar musik från högtalare så tidigt på skolan mittemot innan barnen har kommit dit. Pampig och högtidlig musik. Och nu har jag kommit på att det måste vara nationalsången. Den spelar de tydligen vid vissa klockslag och då reser man sig upp t.ex. om man befinner sig på en biograf. Jag tar mig dock friheten att sitta kvar under sången.

I går var det utflyktsdags. Ett par mil utanför stan finns ett muromgärdat tempel som ursprungligen uppfördes på 900- och 1000-talen och sedan har restaurerats allt eftersom. Det heter Wat Phra That Lampang Luang och ska vara unikt i sitt slag. Dit åkte jag idag. Först till Koh Ka och därefter vidare till templet. Songtaewn delade jag med tjattrande thakvinnor som tydligen varit i stan och handlat. Nån gång frågade de mig något på thai, och jag nickade, skrattade och svarade på svenska.

Templet är helt uppfört i trä och ska vara den äldsta träbyggnaden i hela Thailand. Det var mycket vackert. Människor sätter sig på knä framför buddafigurerna och ber, och lägger ner blommor och annat. Sen fotograferar de som vilka andra turister som helst. Jag sätter mig ner lite i bakgrunden och ser till att fötterna inte pekar mot Buddha vilket ska vara som att häda. Jag passar också på att be honom hålla en vakande hand över mina barn nu när jag är så långt borta från dem.

När jag skulle hem visste jag inte riktigt hur jag skulle få ta på någon songtaew, det fanns ingen i närheten, det ligger långt ut på landsbygden det här. Då kom en uniformsklädd man fram och frågade vart jag skulle. Sen vinkade han med handen och det dök upp en motorcykeltaxi från någonstans. Det var bara att göra som han sa och jag satte mig därbak och hoppades att allt skulle gå bra. Men föraren körde lugnt och försiktigt och jag kunde slappna av efter en stund och njuta av resan. Vi åkte förbi risfält, och bönder som gick med sin betande boskap och genom små byar. I Koh Ka bytte jag sedan till ny songtaw.

På guesthouset kom Lorenza och frågade om jag vill följa med henne och väninnan till ett ställe i morgon som är känt för sin massage och örtbastu. Naturligtvis vill jag det! Jag har läst om det här och planerat att åka dit. Det ska bli väldigt spännande. Bastu i den här värmen, det låter inte klokt!

Bastu blev det för mig på kvällen också. Jag började må dåligt och svettades något enormt. Det blev att ligga på sängen hela kvällen med fläkten på full fart. Bara tanken på mat fick det att vända sig i magen på mig. Jag tänkte att nu är det kört, det blir ingen utflykt för min del på några dagar. Men när jag vaknade i morse mådde jag lika bra som tidigare. Jag hade under dagen köpt en påse jordnötskakor från en familj uppåt gatan, kanske de var de som protesterade nu. Tackolov att jag inte blev sämre!

6 kommentarer:

  1. Jag läser med glädje din blogg dagligen och njuter med dig.
    Solen skiner här,idag i alla fall, och jag ska jobba sent :|
    Ta vara på dig!

    SvaraRadera
  2. Det här Lena med att bada bastu i värmen är kanon och man tycker plötsligt att det är skönt,svalt och ljuvligt efteråt. Prova Skummeslöv när du kommer hem för det tar väl inte 27 år?.
    Din blogg är ett härligt avbrott på jobbet.
    Man blir glad.

    SvaraRadera
  3. Jag känner att jag är med dig på resan, Lena... upplever det du ser och hör och även jag njuter...du skriver med en sån härlig inlevelse och uppriktighet....så målande.

    Kram på dig...

    SvaraRadera
  4. Vad ni är goa! Jag blir glad av er! Det blev ingen bastu idag, däremot thaimassage i 1,5 tim. Helt otroligt. Jag skriver mer om det sen. Nu ska jag dricka upp min ice cappuccino och se om jag kommer ut på skype. Sköt om er!

    SvaraRadera
  5. Bäst att du reser dig när dom spelar nationalsången så du inte får sitta i fängelse resten av resan.
    Massage 1.5 timme låter inte helt fel. Själv fick jag ca 3 minuters massage på jobb idag....

    David & Arrac

    SvaraRadera
  6. Det David vill jag inte riskera! Men jag tror inte någon ser mig på min veranda, fast man vet inte. Av någon anledning kan jag inte längre ladda upp bilder till bloggen, myndigheterna gillar inte det jag skriver (om de nu förstår något av det). Så det gäller att vara försiktig. Och du - jag har sett en jättejättespindel. Jag tänkte på dig att du skulle varit med...

    SvaraRadera