lördag 22 augusti 2009

En dag på Spa

Även gårdagen gick i hälsans tecken. Lorenza och jag åkte ut till massagestället, denna gång för scrub, ansiktsbehandling och fotmassage/reflexologi. Vi fick lägga oss i var sitt litet rum, tackolov bredvid varandra, så hon kunde ropa åt mig vad jag skulle göra om det var något jag inte förstod. Min massös var en glad, liten kvinna, hälften så lång som jag. Jag gjorde så gott jag kunde för att förstå hennes instuktioner, och hon skrattade hela tiden. Om hon tyckte att jag var rolig eller om det var något annat, det vet jag inte. Jag blev insmord och skrubbad från topp till tå. När jag kikade upp vid ett tillfälle var jag helt gul, och det hela avslutades med att jag blev insmord med youghurt! Ansiktet fick också sin behandling och packades sedan in i lindor. När allt var klart gled jag in i duschen. Sen var hela jag len som en bebis.

Sen var det dags för fötterna. Här knådas och vrids och dras det igen. Ibland tar de armbågarna till hjälp, ibland nån träpinne. De fnissade åt att jag var så kittlig. Vissa punkter gör ont men förmodligen gör det gott.

Hela tiden ska man dricka örtte. När vi kommer, innan behandlingarna, mellan dem och efteråt. Det är ett sött, ljummet och mycket gott te. Och väldigt hälsosamt.

Allt som allt tog det här 2,5 tim och för det betalade vi 500 Bath (ca 100 sek). Sen gav vi våra massöser ytterligare 100 Bath (ca 20 sek). Det var de väl värda. Lorenzas massös var 72 år och hon såg ut att ha en betydligt yngre och smidigare kropp än vad både jag och Lorenza har. Det är skrämmande egentligen hur lite vi i väst tar hand om våra kroppar. För min del blir det långa dagar vid datorn hemma och i bästa fall en promenad då och då.

Efter vår härliga dag var vi som pånyttfödda igen, och jag lovade mig själv att åtminstone försöka stretcha lite varje morgon för att bli av med min stelhet. Vi åkte tillbaka till guesthouset igen och Lorenza dukade upp en liten måltid av olika thairätter som vi delade. Resten av dagen var jag så trött och det blev en tidig kväll för mig (som vanligt egentligen, jag är inte någon nattuggla precis). Jag gillar ju att komma upp tidigt om mornarna, då jag kan utnyttja att det är så svalt och skönt genom att sitta på min veranda och skriva. Min vän jätteödlan kommer och hälsar på då och då. Det låter som om han ropar "gecko, gecko" med hjälp av en högtalare. Jag hoppar till varje gång. Men jag gillar honom!

2 kommentarer:

  1. Med all den behandling och allt örtte... kära syster, du kommer att bli en helt annan människa, len som en bebis och fri från alla slaggprodukter.

    Trevligt att du får lite sällskap då och då....även om det "bara" är en ödla.

    Fortsätt njut av din resa....

    Kram

    SvaraRadera
  2. I går såg jag att jag hade ett stort blåmärke på höften. Så det är hårdhänt behandling man får. Men helt klart värt det, i alla fall efteråt.

    SvaraRadera