söndag 30 augusti 2009

Phitsanulok


Nu har färden gått vidare till Phitsanoluk.

Det här är en stad med strax över 100 000 invånare, 40 mil från Bangkok. Det är lite tufft att komma till ett nytt ställe, den trygghet jag byggt upp under några dagar är borta och det blir att börja om från början igen. Ännu en gång lika vilsen och osäker.

Här inser jag hur turistanpassade tidigare platser har varit, med överflöd av transporter, cafeér och 7eleven. Jag är osynlig och ointressant igen, och än en gång frågar jag mig själv varför jag gör det här. Varför utsätta mig för detta? Men så lyckades jag att ta mig till järnvägsstationen där jag köpte en biljett till nästa destionation som blir Lopburi i övermorgon. Då kändes det genast bättre och självförtroendet steg på nytt. Lika bra att jag vänjer mig vid att det blir så här upp och ner i fortsättningen också.

Jag beställde en cykeltaxi, en mager, äldre kvinna som körde mig till turistbyrån. Hon blev glad över de få kronor hon tjänade på mig, och jag kunde inte annat än känna mig skamsen över hur orättvist livet är. På turistbyrån fick jag lite nyttig information och jag har gjort upp planer för morgondagen. Då ska jag vara turist hela dagen har jag tänkt mig.

Jag bor på ett hotell som heter Rajapruk Hotel. Ganska slitet och med myror på rummet! Det saknar den charm som tidigare boende haft, men som omväxling är det skönt med hotellstandard som bl.a. TV med filmkanal - amerikanska filmer som INTE är dubbade. Jag ser fram emot att se filmer hela kvällen.

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Visst lever vi i en orättvis värld med stora kontraster...då känns det bra att ge några kronor.

    Hoppas du får en trevlig filmkväll, trots myror ;)

    SvaraRadera
  2. Tre filmer i sträck blev det, och riktigt bra faktiskt. Tyvärr verkar det som om myrorna flyttat in i TVn på det nya rummet - ingen bra bild alls. Men nu har jag fått en filmdos så jag klarar mig ett tag.

    SvaraRadera