torsdag 27 augusti 2009

Mitt möte med den thailändska polisen

Jag hade varit nere i gamla stan och ätit en glass, när polisen kom och började stanna alla bilar. De sa åt mig att sätta ifrån mig cykeln och ställa mig vid vägkanten. Efter hand blev vi många som stod där och jag började känna mig lite illa till mods. Den thailändska polisen ser skrämmande ut, särskilt när de är beväpnade.

Men då var det någon som berättade att kungen skulle köra igenom stan, och någon annan sa att det var drottningens mamma. Thailändarna älskar sina kungligheter, och det finns stora foton överallt på dem utmed vägarna. Jag pratade med en taxichaufför vid ett annat tillfälle, och han tittade chockat på mig när jag inte kunde säga när vår svenska drottning fyller år. Det kändes som om jag förrådde vårt land!

Nu var det ju lite spännande att få se deras kung, eller om det var svärmor och jag plockade upp min kamera för att vara beredd. Det dröjde inte länge förrän jag hade en bister polisman framför mig som sa åt mig att lägga tillbaka den i väskan. Trots min storlek kände jag mig ganska liten, och lydde honom snabbt.

Det blev en lång väntan och ingen fick gå därifrån. Till slut satte jag mig på ett café strax intill och fick sällskap av en ung man som jag hade ett långt och trevligt samtal med. Han var född i Kanada, uppvuxen på Nya Zeeland och bor i Taiwan där han arbetar som lärare i engelska. Han reste nu runt på en kort semester på sin motorcykel. Det är jätteroligt att få träna sin engelska så här, det språk man pratar med thailändarna är lite annorlunda, ofta bara enstaka ord som kompletteras med kroppsspråk.

När vi hade suttit där en god stund blev det helt plötsligt tillåtet att åka därifrån. Kanske kungen bestämt sig för en annan väg. Av någon anledning sa de åt mig att cykla ett annat håll än vad jag tänkt. Och så fick jag ett stort, brett leende av den farliga polisen.


www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer:

  1. vår söta lilla drottning fyller år den 23 december, det kunde t.o.m jag som är den sista på jorden som skulle vara rojalist :P

    SvaraRadera
  2. Du kan alltid sånt, och nu hade jag inte dig till hands :-) Men va bra, då ska jag lägga det på minnet så stiger jag i aktning nästa gång nån vill prata kungligheter. När fyller kungen då?

    SvaraRadera
  3. Kungen fyller år den 30 april dvs valborgsmässoafton och för enkelhetens skull så är den 23 dec lille julafton.
    Nu känner jag mig som en sann rojalist.

    SvaraRadera
  4. själv är jag glad när jag kommer ihåg när jag själv fyller år!

    Känns farligt det här mamma. Snart skriver du från något Thailändskt fängelse för att du tagit bilder på fel person eller köpt fel "örtpiller".

    SvaraRadera
  5. Vad skulle jag göra utan er! Tack, nu kommer jag att klara mig ur alla svårigheter. Om jag är rojalist eller ej ska jag berätta en annan gång.

    Samma här David, men ännu gladare är jag om jag kommer ihåg när andra fyller år. Du behöver inte vara orolig, jag håller mig från örtpiller och foto på kungen i fortsättningen. Kanske.

    SvaraRadera