onsdag 19 augusti 2009

Mitt nya rum med egen veranda


Jag har bytt till ett annat rum med fläkt istället för aircondition. Med fläkt går det att ha dörrar och fönster öppna på natten (med myggnät) och jag tycker om att vakna till ljuden häromkring. Med aircondition måste man stänga helt omkring sig.

Rummet kostar bara 500 Bath per natt (lite mer än 100 sek), det ligger också på andra våningen men med egen veranda ut mot floden. Det känns lite lyxigt faktiskt även om det i övrigt är väldigt enkelt. Jag bokade ytterligare sju nätter. Det känns fint att sitta på den egna verandan nu på morgonen innan det blir för varmt, med min laptop i knät och skriva en stund innan frukosten.

Mitt emot på andra sidan är en skola, men klockan är inte så mycket och inga barn har börjat ännu. De andra gästerna börjar vakna runt omkring, det är ganska lyhört i de här trähusen. Det kommer ljud från köket där de förbereder frukosten.

Jag går till Riverside Restaurant och äter mina måltider. Det ligger en liten bit härifrån utmed floden. De serverar den mest fantastiska mat man kan tänka sig, mycket godare än vad jag ätit tidigare här i Thailand. Varje rätt är en njutning, så många olika smaker i perfekt balans. Och till priset av ca 20 kr. På kvällarna spelar de bra livemusik.

I går var jag där med Sophie och hennes pappa Ralf från Tyskland. De har hyrt en bil och reser runt tillsammans under tre veckor. Sen åker Ralf hem för att börja arbeta igen, han har ett gammalt familjeföretag tillsammans med sina bröder och föräldrar, där de tillverkar otropediska skor. Sophie fortsätter sin resa till Malaysia för att möta upp en vän.

Jag har undrat så över ett ljud man hör då och då. Det låter som en förvirrad tupp - kort och högt. I dag fick jag förklaringen till vad det är. Lorenza kallade på mig och lyste med en ficklampa bakom ett skåp, och där satt en gigantisk ödla! En jätte som får de andra geckoödlorna att framstå som miniatyrer. Men den är tydligen väldigt blyg och inte så lätt att få syn på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar