måndag 24 augusti 2009

Träningsläger för elefanter


Några mil utanför Lampang finns Thai Elephant Conservation Center. Syftet med detta ställe är att skydda den thailändska elefanten, marknadsföra ekoturismen, träna unga elefanter och ge sjuka elefanter vård.

Här har jag tillbringat hela förmiddagen och haft närkontakt med dessa underbara djur.

Jag liftade med en amerikansk turistgrupp och kunde dra nytta av ledarens kunskaper och kontakter. Så är det hela tiden; alltid är det någon som ställer upp och hjälper till när man ser lite förvirrad ut, vilket jag förmodligen gör hela tiden.

Vi kom så tidigt att vi fick vara med och se när elefanterna badade, vilket var tur för det var en stor upplevelse att se dessa stora djur glida ner i vattnet och leka tillsammans med sina mahouter. Man kan gå några dagars utbildning till mahout, och dessa deltagare var också med och visade upp elefanterna.

Efter badet var det show och jag var först lite tveksamt inställd till det då jag trodde att det skulle vara den vanliga turistvisningen med ganska förnedrande pajaskonster för elefanterna. Men vad fel jag hade! Här visade de istället hur elefanterna tränas i att hantera timmer i skogen. Visst var det även en del där elefanterna målade tavlor och spelade instrument, men jag var så fascinerad av samspelet mellan djuren och mahouten.

Stärkt av upplevelsen bestämde jag mig även för att betala för en elefanttur. Och det här blev något helt annat än min tidigare erfarenhet från Kolmården. Direkt när jag kommit på plats styrde mahouten elefanten rakt mot vattnet och då blev jag först lite nervös. Men detta stora djur gled genom vattnet, upp på andra sidan och rakt in bland träden. Lugnt och säkert. På smala stigar genom djungeln gick sedan färden, det var så vackert! När det gick uppför stannade hon (jag tror det var en hon) och hämtade andan, och vid sidan om oss stupade det rakt ner.

Det här kommer jag aldrig att glömma!

Elefanterna börjar sin träning när de är mellan 3 och 5 år gamla och de arbetar sedan tills de är 50 år. Vid 61 års ålder pensioneras de och släpps ut i det fria i djungeln. Det finns inskrivet i den thailändska lagen. De lever ofta i 80 år eller mer.

http://intressant.se/intressant
Läs även andra bloggares åsikter om ,

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att få se elefanter som har det så bra istället för våra cirkuselefanter!

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag tänkte! Det var så fin miljö för elefanterna, och det syntes så tydligt att de tyckte om sina mahouter. Det fanns t.o.m. ett elefantsjukhus! Den här platsen kändes bra.

    SvaraRadera
  3. Påminner lite grand om människorna i Sverige. Vi börjar träningen på dagis vid två års åldern och har tränat färdigt vid drygt 20. Därefter jobbar vi tills vi är 65 och sen släpps vi fria


    Thomas

    SvaraRadera
  4. Ja fast det är gravida i 22 månader och kan väga 3,5 ton!

    SvaraRadera
  5. Du ser....man behöver inte kunna språket, det räcker att se förvirrad ut, ha,ha ;)

    Vilken hisnande känsla att sitta på elefantryggen och bada tillsammans för att sedan färdas uppför med branta stup vid sidan om.
    Det måste ju såklart upplevas!!

    Fortsätt njut...

    SvaraRadera
  6. När det gäller att vara förvirrad är jag en naturbegåvning :-)

    Jag kan inte glömma hur smal stigen var och hur försiktigt elefanten placerade sina jättefötter. Ett felsteg och vi hade rullat nerför slänten.

    SvaraRadera