måndag 17 augusti 2009

Lampang

Just nu sitter jag i någons vardagsrum, som också fungerar som kaffebar och Internetcafé. Grandma´s Cafe heter det. Medan jag skriver lever de sitt liv, matar barn, tar emot gäster, sover.

Jag är i Lampang som ligger 10 mil söder om Chiang Mai. En liten ort på 50.000 inv. som bl.a. är känd för sina vackra, gamla tempel och hästdroskor. Jag åkte med en gammal, skraltig buss. Utan aircondition, men vad gör det när dörrar och fönster är öppna under hela färden. Jag blev bjuden att sitta längst fram hos chauffören, vilket jag såg som en ära.

I Lampang delade jag songtaew med 9 asiater, en av dem var pratsam och han visste mycket väl vem vår kung och drottning är. Det är alltid samma frågor; var kommer jag ifrån, hur länge har jag varit i Thailand och hur länge ska jag stanna. Och så har de svårt att förstå varför jag reser ensam, då tycker de lite synd om mig. De kan inte förstå att jag valt det helt själv.

Jag bor på ett väldigt fint guesthose i trä som ligger precis vid en flod. Ägaren heter Lorenza och när hon en gång kom hit tänkte hon stanna 2 år. Det har än så länge blivit 27.

7 kommentarer:

  1. Jag ser att du fortsätter njuta. Bra!

    Men du,stanna inte i 27 år!

    SvaraRadera
  2. Kanske något man skulle ta efter... kaffebar och internetcafé hemma i vardagsrummet?!
    Lisas internetcafé..är det en bra idé,vad tror du,Lena?

    SvaraRadera
  3. Kaffebaren och Internetcafét skulle passa mig perfekt också. Tänk att kunna sitta i Lampang och sköta sina affärer till en god kopp kaffe!!

    Lena, du kan verkligen berätta inlevelsefullt och med fantastiska bilder om din resa! Vi ser fram emot alla nya äventyr framöver!!

    SvaraRadera
  4. 27år??? Ja varför inte....skotta snö och skrapa bilrutor är ju inte mycket att sträva efter. Massagen skulle nog jag också kunna vänja mig vid :-D fast maten är ett krux när man inte äter sånt med två eller fyra ben,,,,,ahh jag ska bara fixa värmesystemet i huset så jag kan fara ifrån så kommer jag också. Kram på Dig // Laila

    SvaraRadera
  5. Ja, ni är välkomna allihopa att komma hit! Vi kan säkert ordna nåt bra har om bara myndigheterna går med på det. Det ska tydligen vara lite svårt med tillstånd för affärsverksamheter. Men Roland, du fixar säkert det. Det enda jag kan känna jag saknar är familj, släkt och vänner. Tackolov för internet!

    SvaraRadera
  6. Visst är Lampang fint? Missa inte det vackra, gamla träemplet i Lannastil.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset Malee! Jag var vid templet i dag och det var verkligen fint.

    SvaraRadera