lördag 26 september 2009

Bron över floden Kwai

Death Railway Bridge


Vid bron över floden Kwai, eller Death Railway Bridge, har det vuxit fram ett trist turistområde med försäljning av de vanliga t-shirtarna, kepsarna m.m. Jag undrar hur många det är som egentligen tänker på vad som hände här för drygt 60 år sedan.

En kille föreslog att jag skulle resa med tåget som går över bron och sedan vidare i två timmar. Jag var lite tveksam men bestämde mig sedan för att göra det. Och det är jag glad att jag gjorde.

Fyra timmar var visserligen i mesta laget för mig som rest så mycket tåg och buss den sista tiden. Men det var det värt. Första etappen satt jag inklämd bland massor med fransmän, men de hoppade av sedan för att antagligen fortsätta till nån elefantcamp eller vattenfall. Då blev jag så gott som ensam på tåget, förutom personalen förstås. Det kändes lite spännande, och nu blev naturscenerna dessutom ännu bättre.

Jag hade önskat att jag kunde mer om vad som växer här i Thailand. Jag såg palmer, bananträd, aloe vera odlingar - det är väl vad jag känner till, men det var så mycket mer. Och växtligheten var så nära tåget, och då det inte fanns några glas i fönsterna så hade man allt direkt inpå sig. Det fanns en doft från något de odlade överallt, som följde med hela vägen. Jag känner så väl igen den men kan inte placera det.

Ibland gick spåret på träställningar över branta stup, ibland var bergväggar så nära att man kunda röra vid dem. Jag var ensam nästan hela vägen tillbaka också förutom en etapp då det kom en japan med en grupp, och han tog med mig under sitt beskydd och såg till att jag kände mig delaktig i gruppen. Det var ju snällt.

Tåget stannade så kort tid efter bron där jag skulle gå av, att jag helt enkelt inte hann det. Så det blev en extra sträcka och därefter songtaew tillbaka till guesthouset.

Det har varit en trevlig dag med mycket natur och en del tankar på alla olyckliga människor som miste livet här för inte så väldigt länge sedan.

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. God morgon !!
    Tågresan förbi bron och tillbaka ska jag göra när jag ska dit, kan vara trevligt :)

    Det där tigerstället skulle jag nog hoppa över om du har tänkt besöka det, sök på internet så förstår du.

    Besök gärna dom fina vattenfallen, hmm Ever... eller vad dom heter, det ska vara fint...

    Kul följa din resa, hur länge till ska du resa i Thailand ?

    Ha en skön dag :)

    //Songkran

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Songkran! Om du visste hur roligt det är att veta att någon följer det jag skriver...tack för det :)

    Erafallen ska vara fina men tigerstället låter hemskt så det undviker jag.

    Jag har fått tips om Sangkhlabur som ligger 23 mil från Kanchanaburi och funderar på att åka dit. Är lite orolig över bussresan då den går över bergen med många stup...huuu. Få se om jag tar mod till mig.

    Jag tycker absolut du ska göra tågresan jag åkte i går, och jag kan även rekommendera att bo på Apple Retreat. Apple och Noi kämpar för att överleva och gör allt rätt. Men det verkar vara svårt att driva företag i Thailand.

    Jag vet inte hur länge jag stannar i här i Thailand. Jag längtar hem ungefär varannan dag, men samtidigt är det så mycket fantastiskt att uppleva här.

    SvaraRadera