söndag 13 september 2009

Krabi stad

Nu har jag kommit till Krabi stad, 100 mil från Bangkok med ca 30 000 invånare. Jag kastas mellan ytterligheter - från Koh Lantas öde stränder till Krabis kommers med högljudda försäljare och restauranger överallt. Men staden verkar ha en charm och småskalighet som jag tror är lätt att ta till sig. Jag har tagit in på Chan Cha Lay Guesthouse. Här får lyxen ge vika för gemenskapen med andra backpackers.

Fast vissa har den åsikten på forum jag besöker på nätet, att en backpacker lever betydligt enklare än vad jag gör, och har definitivt en ryggsäck, medan jag har en resväska på hjul. Och min senaste lyxvecka på Koh Lanta diskvalificerar mig förmodligen helt för denna titel. Oavsett vad min resstil kan kallas så är miljön på ett guesthouse trevligare än ödsligheten på lyxresorter, även om man inte kan ställa så höga krav på rummen.

Det här rummet är rent och fräscht, allt går i färgerna blått och vitt. Duschrummet är under bar himmel, och med endast kallvatten. Mycket intressant, och ytterligare en ny upplevelse! Verandan vetter mot en grönskande bakgård, lugn och skönt. Och det fina är att när jag tröttnar på den här miljön kan jag vila upp mig på ett bättre hotell några dagar igen - något som inte blir dyrt nu under lågsäsong.

Det finns en del utflykter jag vill göra de närmsta dagarna, men först är det flera problem som ska lösas. Dels är det min internetuppkoppling, datorn är så viktig för mig och det blir för dyrt om jag ska betala besök på internetcafé varje gång. Sen slutade dosan till min internetbank att fungera, och den typen av batteri som krävs fanns inte att få tag på på Koh Lanta. Den tredje grejen är att en skruv ramlade av från mina glasögon, så jag måste få tag på en ny. Tre problem som hade varit bagateller hemma, men som kan bli riktigt stora problem om jag inte kan lösa dem.

Förhoppningsvis kan jag fixa allt i morgon!

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar