måndag 21 september 2009

River View Guest House

Vägen hit

Utsikt från restaurangen

Jag bor på River View Guest House, som ligger i utkanten av Chinatown.

Vägen hit gick genom myllrande smågator, så långt från tjusiga turistområden man kan tänka sig. Det var lite att jag kände en viss tveksamhet först. Men guesthouset är väldigt trevligt. Som vanligt är det ingen lyx, och man får stå ut med lite smuts i hörnen och halvfärdiga renoveringsprojekt på vissa ställen. Men det har en känsla och en charm som jag inte upplevt på lite finare ställen.

I receptionen står en förtjusande äldre dam, som pratar bra engelska och gärna kommer med tips om sevärdheter. Rummet är stort som det ofta brukar vara här, här finns TV, kyl, sittgrupp, klädskåp och nytt badrum. Och den obligatoriskt stenhårda sängen i kingsize-storlek. För detta betalar jag bara 650 B.

Men det allra bästa är restaurangen på åttonde våningen. Här har man en underbar utsikt över stan, och på första parkett kan man sitta och studera livet på och vid floden. Även här arbetar en äldre dam, servicen och maten kanske inte är den bästa, men det uppvägs av vänligheten och det fantastiska läget.

Det finns så mycket att göra och se i Bangkok, och jag får påminna mig själv så att jag inte faller i turistfällan där det handlar om att se så mycket som möjligt. Jag vill välja ut några få saker och ge det riktigt god tid, därför besökte jag bara ett tempel i går. Det är tillräckligt. Alla intryck (och värmen) gör att jag inte orkar ta in mer. Jag ser så många som har något jagat i blicken och bara rusar runt. Förmodligen får de ta semester när de kommer hem!

Därför sitter jag länge vid frukosten och iakttar livet som pågår här nedanför och runtomkring. Det är lätt att timmarna går. Men vad gör det, jag har inte bråttom.

River View Guest House

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Oj, det ser verkligen inte ut som någon tjusig turistort men jag tror att vi ser saker och ting annorlunda, beroende på vad man vill ha.

    Människor prioriterar olika och det är ju tur, annars hade vi inte haft något utbyte av varandra.
    Det...är tjusningen med att resa, tror jag.

    Fantastisk utsikt..påminner, vid första anblicken, lite om Malmö med Turning Torso.

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa, just nu sitter jag och arbetar med floden strax nedanför. Jag ser tempel, skyskrapor, den ständiga strömmen av båtar. Solen håller på att gå ner, och jag har en kall Chang bredvid mig. Det är lyx!

    Något varmare än Malmö tror jag!

    SvaraRadera
  3. Låter härligt...vi har haft underbar sensommar värme den senaste tiden med ca 20-25 grader, idag lite lägre men helt ok. Det är lyx att få njuta av solen lite till.

    Fortsätt och ha det lyxigt...njut!!

    SvaraRadera
  4. Hej Lena,
    Mötte Raven Pack´s vd Armando idag, på Hotell Scandic i Sollentuna. Helt fantastiskt.
    Det företaget har verkligen framtiden för sig. Det var otroligt intressant och givande.

    Hoppas du påminner dina medlemmar vilken förmån de har fram till teckningsperioden går ut. Vi var rätt många, även en helt från Skåne...

    Bridge kommer bli vad du drömt om, fast lite försenat :-)

    Ha det..

    /la

    SvaraRadera
  5. Hej Lars, jag har hört flera som tyckte att mötet var mycket bra. Då ser vi fram emot en lyckosam exit och stora vinster för oss som investerat!

    SvaraRadera