lördag 5 september 2009

Problemlösning

Min bungalow på Lanta Emerald


Jag har några uppgifter som jag ska försöka lösa redan idag.

Dels är det min internetuppkoppling. Jag har köpt ett kontantkort, One2call, och via den och Bluetooth kommer jag ut på nätet vilket är en förutsättning för att jag ska kunna arbeta även under min resa. Det här kontantkortet är väldigt billigt, men av någon anledning som jag inte förstår, så har de senaste laddningarna av kortet försvunnit i rasande fart. Jag hade räknat med många timmars uppkoppling varje dag för den summan jag betalar, men bara några få timmars arbete har tömt kortet de senaste gångerna. Något är alltså fel och det måste jag lösa på något sätt, vilket inte är enkelt för en teknikrädd person som jag.

Det är precis som om min nyinköpta thailändska telefon ringer upp pengarna, och jag får konstiga sms där det står att innevarande konto inte är tillräckligt för samtalen. Någon har även ringt mig och pratat thai, vilket gör att mystiken tätnar. Men frågan är hur jag ska kunna förklara mitt problem för någon, när det är svårt att hitta engelsktalande personer, och när jag inte ens förstår problemet själv. Det blir en svår nöt att knäcka. Jag vet att sonen skrattar när han läser det här, det har alltid varit han som räddat mig från teknikproblem hemma, problem som ingen annan än jag tycks drabbas av.

Mitt andra problem är boendet. Jag har inte överdrivet höga krav på standard. Bara det är rent och jag har tillgång till elkontakter för att kunna ladda mina tekniska monster (telefon m.m.) så är jag nöjd. Det måste inte finnas aircondition, en fläkt går bra, och jag vill inte dela rummet med läskiga djur. Ödlor och en och annan myra är ok. Men att bo några meter ifrån en vacker strand och inte kunna bada känns frustrerande och det vill jag ändra på.

Sen är det något konstigt med personalen här. De verkar inte glada (förutom killen i baren) och de möter inte min blick. Jag blir sittande i timmar i restaurangen när jag inte lyckas få kontakt med någon för att betala. Det är mycket märkligt. Jag vet att jag är bortskämd från tidigare ställen där de flesta har varit så vänliga, så därför känns det konstigt nu. Det är som om de är besvärade av min närvaro. Eller så är det inbillning, jag vet inte.

Gårdagen avslutades med ett oväder. Jag satt ensam på min veranda, det blixtrade och stormade runt omkring. Strömmen gick, så förutom blixtarna så var det alldeles svart. Jag kände mig inte rädd, det var mer en intressant känsla. Här satt jag ensam, utan den trygghet som jag är van vid hemifrån, i mörker och storm - och det fanns inte mycket annat jag kunde göra.

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar