fredag 25 september 2009

Kanchanaburi


Jag har lämnat storstadsvansinnet och befinner mig nu på landsbygden strax utanför Kanchanaburi, en stad 13 mil väster om Bangkok med ca 60 000 invånare. Jag tog taxi till Bangkoks södra bussterminal och därifrån var det en bussresa på 2 timmar.

Kanchanaburi är för oss kanske mest känd för bron över floden Kwai. Så många dog under kriget och den japanska ockupationen, både krigsfångar men ännu fler av dem som arbetade med att bygga bron.

Guesthouset är alldeles nybyggt. Det består dels av en tvåvåningsbyggnad med rum, och en hotelldel med utsikt mot floden. Det känns så skönt att kunna se fram emot lite lugn och ro. Jag har två stora fönster i mitt rum, och just nu ser jag en ekorre i trädet strax utanför. Här finns knappt någon trafik, jag hör istället fåglar och en och annan tupp som gal. Det går några kor och betar en bit häriftrån. Jag provar att bara ha fläkt i natt, får då kan jag ha fönstren öppna med enbart myggnät. Då kan jag ligga och lyssna på ljuden innan jag somnar i kväll, och vakna till dem i morgon bitti. Så härligt!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Du måste helt enkelt ta en tur till Erawan-fallen och gå hela vägen upp till 7:e avsatsen för ett dopp. Underbart.
    Hälsningar från Marie på Thailandforum

    SvaraRadera
  2. Hej Marie, jag hade inte tänkt det först, men nu tror jag i alla fall att jag planerar in det. Tack för tipset!

    SvaraRadera