måndag 28 september 2009

Förlängt uppehållstillstånd

Det är väldigt krångligt det här med visum och uppehållstillstånd, och jag kan väl inte påstå att jag förstår det. Som jag tror (och hoppas) att det är så innebär mitt visum att jag kan stanna i Thailand 3 x 60 dagar. För att aktivera varje 60-dagars period måste jag ut ur landet en runda. Men man kan också ansöka om förlängd vistelse på 30 dagar efter varje period, som gör att man kan stanna 90 dagar innan man måste göra en s.k. visa run. Det här 30 extra dagarna ansöker man om på Immigration Office. Det har jag gjort idag.

Jag var nervös innan, för jag har fått uppfattningen om att kontakten med de thailändska myndigheterna inte alltid är så enkel. Därför var jag förberedd på en lång dag och en hel del strul. Och mycket riktigt, det visade sig att jag inte hade rätt papper med mig och de foton jag hade var för små. Det här var naturligtvis inget man kunde fixa där, utan jag fick ge mig in mot stan. Men sen ordnade det sig faktiskt, 1900 Bath fattigare kunde jag till slut gå därifrån med beviljat uppehållstillstånd till den 4 november. Jag drog en djup suck av lättnad, det var trots allt enklare än jag befarat.

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Vi lever i ett blankett samhälle, både nationellt och internationellt och det är väl bara att "gilla läget".
    Svårigheten är ju språket när man befinner sig utomlands, samtidigt som man ska fylla i blanketter. Jag förstår att det inte är enkelt.

    Bra att det löste sig :) nu kan du det till nästa gång...kanske.

    SvaraRadera
  2. Särskilt som man är lite nervös också. Alla med uniform här ser lite farliga ut.

    SvaraRadera
  3. Alla med uniform ska vara lite farliga. ;) //Emil

    SvaraRadera
  4. Men varför skrämma en gammal tant..!? Du skulle aldrig göra så Emil! Tanter hjälper man bara över gatan.

    SvaraRadera