tisdag 29 september 2009

Krigsmuseum och en tur på floden

Bron över floden Kwai

longtail boat

Apple berättade idag om den storm som drar in över Thailand de närmsta dagarna. Det får mig att ändra min resplaner, jag hade tänkt att åka till Sangkhlaburi i morgon, men jag tror inte att jag vågar det eftersom det ska vara en ganska obehaglig resa upp i bergen. Det vill jag inte utsätta mig för. Jag har ännu inte bestämt mig vart jag åker istället, kanske det blir till Hua Hin och havet några dagar.

På grund av den analkande stormen valde jag att inte åka till vattenfallet Erawan i dag. Det blev besök på ett krigsmuseum och en båttur utmed floden. Jag åkte med en kvinnlig tuktuk-förare till museét. Hon kunde ingen engelska så jag fick prata med hennes man via mobiltelefon istället och det gick ju bra.

Krigsmuseét JEATH var väl ingen höjdare, alla krig är hemska och det behöver jag ingen påminnelse om. Men syftet med museét är gott, så då har jag i alla fall gjort en insats genom att betala för entrén. JEATH står för mötet medllan Japan, England, Australien/Amerika, Thailand och Holland i Kanchanaburi under andra världskriget.

Från museét åkte jag sedan till den kända bron med en båt som kallas för longtail boat. De ser ut som en blandning mellan en lång eka och en kanot. Propellern sitter på en lång stång som föraren kan dra upp om vattenståndet är lågt. Motorerna är jättestora och de för ett hiskeligt oväsen. Och snabbt går det.

På väg tillbaka till Apple´s stannade jag och fick fotmassage. Det här var det bästa på hela dan, jag måste påminna mig om att göra det oftare. Kostnaden ligger på löjligt låga 150 Bath (ca 30 kr). Det är ju ingenting för det man får!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

www.intressant.se/intressant

7 kommentarer:

  1. synd att du inte är intresserad av historia för då hade du kunnat stanna och vänta ut stormen.
    för mig kittlar det i mina historienerver och en känsla att där skulle jag vilja vara för att se /Thomas

    SvaraRadera
  2. Det hade verkligen varit något för dig Thomas! Varför inte planera en resa hit? Lisa följer säkert med. Att se allt på plats är något helt annat än att läsa om det.

    SvaraRadera
  3. ..och om pappa betalar så hänger såklart jag med också! Nu väntar gymet! //Emil

    SvaraRadera
  4. jag o arrac kan ta en runda också :)

    SvaraRadera
  5. Ja snälla, kom allihop! Jag saknar er!

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte om jag hade fixat flygresan ,men om du kan teleportera mig så hade jag kommit på studs.

    Bara maten kan få mig att konvertera till ..öh..troende?
    Och fotmassage!

    SvaraRadera
  7. Klarar din mamma att flyga, så gör säkert du det också. Apropå maten...en deliktess är tydligen hönsfötter - friterade. Mums....eller?

    SvaraRadera