tisdag 1 september 2009

Tåg till Lopburi

Nu sitter jag i en liten stuga i Lopburi, om möjligt ännu skabbigare än förra stället. När jag har skrivit klart här ska jag gå direkt till järnvägsstationen och köpa biljett för att ta mig till Koh Lanta, ön i söder som kallas för svenskön. Där ska jag ta semester och vila upp mig och prata svenska hela dagarna.

Men tillbaka till vad som hänt den senaste tiden:

Utrustad med en karta gav jag mig ut i Phitsanoluk i går, för att titta på alla de ställen som guideboken rekommenderar. Problemet är bara att den typen av karta som jag hade endast visade de största gatorna, och snart hade jag gått vilse igen. Det är extremt slitsamt att försöka hitta rätt, när man inte kan läsa en enda bokstav på skyltarna och det inte går att hitta någon som pratar engelska. I en värme som är bedövande.

Till slut kom en kvinna på moped och sa till mig att hoppa upp. Jag var helt groggy av värme och näringsbrist att jag inte kom mig för att protestera, och hon körde mig till hotellet där hon vägrade att ta emot några pengar för besväret. Helt slut vacklade jag upp på rummet, beställde hemkörning av mat och satt framför TVn resten av kvällen och såg på Turtles!

Och längtade därifrån.

I morse tog jag tåget mot Lopburi. När jag såg rummet jag bokat bestämde jag mig för att det jag behöver mest just nu är att ligga på en strand och göra ingenting.

Håll tummarna att det finns biljett som kan ta mig härifrån i morgon!

www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag förstår att det tar på krafterna att resa som en backpackers;)
    Låter som en god idé att ta dig ner till lite mer civilisation och samla krafter. Det är nog inte dumt att variera resandet.

    Hoppas du får tag på en biljett.

    Kram

    SvaraRadera
  2. oj, du måste vara försiktig. Du är ju så utsatt när du är där själv,inte kan språket,är vilse,är utmattad ..allt möjligt kan hända.

    Och nu låter jag som mamma. :)

    Själv har jag suttit i min superstoraflotta lägenhet sedan i fredags, med hosta,kliande hals och en oerhörd trötthet. Grisvarning?
    Njae..får se om jag orkar iväg till jobb imorgon.
    Sköt om dig, osv.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Grisvarning! Du ser, det kan vara farligt även om man inte reser. Kram.

    SvaraRadera