söndag 27 september 2009

Utflykt till två kloster

Tigergrottans kloster


Lilla kullens grottkloster

I dag besökte jag två viktiga heliga platser, speciellt för kinesiska buddhister. Tigergrottans kloster (Wat Tham Seua) som är halvt thailändskt, halvt kinesiskt och Lilla kullens grottkloster (Wat Tham Khao Noi) som är kinesiskt. De ligger båda intill varandra 15 kilometer från Kanchanburi.

Jag började med Wat Tham Seua och klättrade uppför den branta naga-trappan. Där uppe möts man av en enorm Buddha som sitter vänd mot floden. Höga, glittrande tempel och en fin utsikt mot risfälten åt ena hållet och Khwae River åt andra. Jag gick länge och tittade på alla buddhafigurer och målningar, och satt på en bänk och bara försökte ta in allt som fanns. En munk mässade i något av templen, mjuk musik (thailändsk eller kinesisk) någon slog på klockor.

Sen gick jag bort till det andra templet, Wat Tham Khao Noi. Det fanns inga skyltar på engelska och först var jag lite osäker på om jag var rätt. Och det fanns inte en enda människa där! Jag gick runt och letade och det var nästan lite kusligt. Till slut kom där nån som kunde bekräfta att jag fick lov att vara där och att det var Lilla kullens grottkloster. Man kunde klättra upp i spiraltrappor i översta delen av klostret. Men det kändes lite obehagligt att vara där själv, så jag vågade mig inte längst upp. Jag fick känslan av att allt skulle rasa ihop som ett korthus. Men så vackert, jag njöt vad jag kunde trots att hjärtat bultade.

Jag känner mig väldigt stolt efter en sådan här utflykt. Det går att ordna hela transporten från stan i förväg. För det hade jag fått betala ca 800 Bath och då hade chauffören väntat under tiden jag besökt klostren. När jag åkte själv kostade det inte mer än 160 Bath. Lite jobbigare men en större upplevelse!

Det började med MC in till busstationen. En i personalen här på Apple Retreat skulle in ett ärende och då kunde jag åka med. Sen skulle det vara songtaew till Tha Meuang. Men när den kört en bit så stannade den och vi fick gå av. Jag bara accepterar nu när sådant händer, det spelar ingen roll om bilen gick sönder eller vad det var. Vi fick i alla fall pengarna tillbaka och fick ta en buss som kom strax efter. Denna buss var helt inredd i rosa/rött, tjusiga gardiner och lampor och en skön aircondition. I Tha Meuang fick jag gå omkring en god stund innan jag fick tag på en MC-taxi, man får fråga ett antal gånger och till slut är det någon som kan visa rätt.

Det blev lite svårare när jag skulle tillbaka, för det fanns ingen taxi någonstans. Men genom att gå runt och fråga igen, så hittade jag en som kunde tänka sig att köra mig för 50 B. Och i Tha Meung hittade jag en busshållplats och med hjälp av en ung flicka kom jag på rätt buss. Sista biten från Kanchanaburi till Apple Retreat blev det en ny MC.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar