tisdag 22 september 2009

Lurad i Bangkok

Tuktuk


Flodbåtstaxi


Så här kan det gå till:

Person 1 siktar in sig på en turist som ser lite vilsen ut. Han undrar hur du mår, var du kommer ifrån och alla de vanliga frågorna, samt vart du är på väg. Han ger intryck av att osjälviskt vilja hjälpa till, och föreslår snart en tur med tuktuk till Lucky Buddha som finns i närheten. Genom att komma med goda råd, skriva ner adresser, ringa in på din karta osv. så för han dig skickligt till person 2.

Person 2 har en tuktuk och "råkar" stå i närheten. Han blir tillsagd av person 1 att ta hand om dig. Du känner dig tacksam och åker med till Lucky Buddha. Som av en tillfällighet står person 3 utanför templet. Han fångar din blick och ställer de vanliga frågorna. Han kan t.ex. säga att han är advokat för att höja trovärdigheten. Än en gång så är du tacksam över alla vänliga thailändare. Han är artig, ger komplimanger och säger att man bör skaffa sig ett smycke, helst med en rubin, eftersom det ger tur. Och så berättar han om en kvinna som följde hans råd och naturligtvis fick framgång både i affärer och kärlek.

I överenskommelsen med tuktuk-föraren ingick att du även besöker en butik för att han ska få en bensinkupong som bonus. Nu mår du så bra av alla vänliga människor att du gärna vill bjuda igen, och det är väl ok med 10 minuter i en butik, det finns ju inga krav på att du ska köpa något. Naturligtvis "råkar" butiken sälja smycken med kraftig rabatt just denna dag, och speciellt rubiner...

Det finns säkert olika varianter på den här säljtekniken. De är ruskigt skickliga och trots att jag var så medveten om deras metoder, så gick jag på det igen idag! Det är pinsamt! Men det var sista gången det hände (hoppas jag).

Förutom att man känner sig så dum efteråt när man förstår hur det hela har gått till, så bör man även tänka på att dessa tuktuk-fordon spyr ut massor med avgaser och bidrar till den dåliga luften i stan. Man sitter helt oskyddad, det händer olyckor dagligen och vad jag förstår så saknar ofta föraren försäkring.

I stället för att gå på den här bluffen kan man åka med flodbåtstaxi, något som är betydligt trevligare. Och billigare. En resa från den ena slutstationen till den andra kostar bara 13 B (ca 2,50 kronor). Den resan gjorde jag också i dag.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

  1. "We cannot discover new oceans until we have courage to lose sight of the shore."


    Surfar runt på lite ordspråkssidor ibland av någon anledning och tyckte att det här citatet passade in på dig. Tycker att du är världens coolaste moster! Önskar att jag kommer vara lika tuff när jag blir vuxen! =) Emil

    SvaraRadera
  2. Jag har blivit lurad till en ädelstensbutik med :)
    Prova ta en vanlig taxi som kör med taximeter, billigt säkrare och bekvämt.

    Ha en skön dag i Bankok !

    //Songkran

    SvaraRadera
  3. hej Lena följer dig med stort intresse
    modigt att ta sig fram i ett land med
    ett helt nytt språk stolt över dig

    käraste kramar mamma

    SvaraRadera
  4. Hej Emil, du är redan mycket tuffare än vad jag var i din ålder. Tänk på din resa till Australien, och glöm inte Umeå. Det krävs mod :)

    P.S. Jag lånade ditt citat till min blogg! Den var så bra!

    SvaraRadera
  5. Hej Songkran, jag lydde ditt råd och tog vanlig taxi idag. Det var mycket bättre :)

    SvaraRadera
  6. Hej mamma, jag föreslår att du tar pappa med dig och åker hit! En vecka i Bangkok och ett par vid stranden. Vad säger du om det :)

    SvaraRadera
  7. Då hänger jag med...

    SvaraRadera