söndag 27 september 2009

Djurliv


Restaurangen Apple Retreat


Jag vaknar redan vid soluppgången och ligger sedan och lyssnar på alla ljud runtomkring. Jag kan se en ekorre utanför mitt fönster, och strax nedanför går en höna med sina kycklingar. Så underliga hönorna ser ut här! Små, bruna kroppar på ett par jättelånga ben. Tupparna är färgglada och stroppar runt på stela ben och vaktar sina hönor.

Från det andra fönstret kunde jag i morse se hur en hund hade fått glädjefnatt och sprang som en galning runt, runt kring odlingarna. Här i Thailand verkar de leva ett relativt bra hundliv. Inga koppel eller dressyrkurser. De ser ut att leva ganska gott på de matrester som de hittar eller får av vänliga människor. En och annan är visserligen oroande mager, det kan inte förnekas, och jag har sett några som har förlorat ett ben, antagligen i trafiken.

Jag har inte sett någon som behandlat djuren illa här, snarare ignorerar man dem och accepterar deras närvaro. Däremot har jag sett flera som sätter ut mat, även till fåglarna. Burfåglarna har det definitivt sämre. Alla thailändare verkar ha vackert snidade fågelburar med skönsjungande men antagligen vildfångade fåglar.

På landsbygden ser man ofta hur bönderna vallar sina kor. Jag vill tro att det är ett bättre ko-liv än den massproduktion vi har i väst. Men jag såg på TV hur de föder upp kycklingar, och det var hemskt att se. Så allt är väl inte bättre än hemma, men det är nyttigt att få en lite mer nyanserad bild av hur det är utanför våra gränser och att vi inte är världsbäst i allt.

Mindre trevliga djur här är mygg, kackerlackor (stooora) och andra kryp. De vill jag helst inte ha någon närkontakt med!

I går kväll åt jag middag i trädgården lite utanför restaurangen. Till min förtjusning fick jag sällskap av en fet padda som satt vid mina fötter som en stor, nöjd Buddha. Ett tag trodde jag att han var död, för han satt absolut blickstilla och blinkade inte ens. Men när jag ätit färdigt skuttade han ner till floden. Jag följde efter en bit och stod och beundrade alla eldflugor som hade party inne i snåren. Så roligt och konstigt det såg ut.

I morse när jag gick ner för att äta frukost låg en söt liten katt och sov på mina sandaler.


www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Gottklostrett verkade häftigt, fin bild. Skönt när man har mycket tid och mod att försöka använda lokala transport sätt till utflykterna, man hinner uppleva desto mer och kan lägga pengar på annat.

    //Songkran

    SvaraRadera
  2. Det är precis så jag tänker! Om man får allt serverat finns risken att man går i dvala och missar så mycket. Och min resa är ju också en lågbudget-resa.

    SvaraRadera