onsdag 30 september 2009

Ayuthaya igen

Bussen till Ayuthaya

Lotusdammen

Jag hade svårt att bestämma mig vart jag ville åka idag. Jag ändrade mig hela tiden. Men nu har jag i alla fall kommit till Ayuthaya. Orsaken att det blev hit jag åkte var dels stormen som är på väg. Den har visserligen nedgraderats från tyfon till tropisk storm, men jag vill vara på en plats som jag tror är ganska trygg under såna omständigheter.

Den andra anledningen var att jag inte hann se något av stan förra gången jag var här. Då hade jag precis kommit till Thailand och ville bara komma till något lugnt ställe. Här finns så mycket att se och nu hoppas jag att det blir av.

Bussresan hit var bedrövlig. Den gick i två etapper, först till Suphanburi och därefter vidare hit. Andra bussen var i så dåligt skick att jag tycker det är konstigt att vi kom fram.

Nu bor jag på Baan Lotus som jag tycker är betydligt trevligare än Tony´s Place som jag bodde på förra gången. En äldre, lite orginell dam, äger det tillsammans med sin syster. Det är två träbyggnader som ligger lugnt och lite avsides med mycket grönska och djungelkänsla. Mitt i allt ligger en liten damm med lotusblommor, och ute på den finns ett par uteplatser med sköna stolar och hängmattor. Där sitter jag just nu och skriver.

Jag gick en runda tidigare idag precis när jag kommit hit. Då hände två läskiga saker. Först var det en flock hundar som sprang efter mig, de skällde och knuffade på mig och jag var faktiskt ganska rädd. Det enda jag hade att försvara mig med var ett paraply - ihopfällt, och det är ju inte mycket att komma med. Jag försökte se så tuff ut jag kunde och kom tackolov med livet i behåll därifrån.

Det andra var att jag gick vilse igen! Till slut frågade jag några pojkar i skoluniform, och en av dem sa åt mig att sätta mig på hans moped, och så körde han mig. Så otroligt snällt! Jag försökte ge honom en slant men han ville inget ha! Jag ångrar nu i efterhand att jag inte var mer envis med det.

Nu börjar det regna. Jag tror att jag ska lägga mig i hängmattan och läsa en stund...


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

www.intressant.se/intressant

8 kommentarer:

  1. Vaddå - lägga dig i hängmattan för att det börjar regna?? Om du nu inte hade nytta av paraplyet i din heroiska kamp med hundarna så kunde du väl använda det när det regnade....
    /Thomas

    SvaraRadera
  2. Du verkar vara med om många spännande saker på resan :)

    Det ska bli kul se vad du hittar på i Ayuthaya, har inte hört talas om platsen innan så det blir spännande.

    Människorna verkar vara snälla i alle fall.

    Ha en bra dag, ser fram i mot foton från Ayuthaya :)

    Mvh Songkran

    SvaraRadera
  3. Du får ursäkta mig att jag glömde varna dig om bussarna, bara tredje klass från Kanchanaburi till Suphan, men därifrån går det faktiskt andra klassens AC-bussar till Auythaya, borde nog ha skrivit detta när jag uppmuntrade dig att ta den vägen.

    Men ha det bra i Auythaya, kommer att följa din blogg i fortsättningen, intressant läsning. :)

    lauri

    SvaraRadera
  4. Vad gör det om en buss skulle paja när du är ute och åker...plötsligt dyker en vänlig själ upp och erbjuder skjuts..hur säkert som helst:)

    Hur är det med den rätta energin mot hundar??
    Vad var det Cesar(mannen som talar med hundar),sa?
    Visa att du är ledaren, du bestämmer, lätt som en plätt;) Eller vad säger du, David?

    SvaraRadera
  5. Thomas! Vad hade du själv gjort? Jag tyckte valet var ganska enkelt :) Problemet var bara att jag glömde smörja in mig med myggolja, och där det finns vatten där finns också mygg! De såg mig säkert som en stor, saftig kassler där jag låg i hängmattan.

    SvaraRadera
  6. Tack Songkran :) Här finns massor att se. Men nu regnar det, och lär väl göra några dagar framåt. Så det dröjer nog ett tag innan jag har fina bilder på gamla tempel.

    SvaraRadera
  7. Hej Lauri, även en bussfärd kan bli ett litet äventyr. Det är i alla fall dessa jag kommer att minnas, inte de lyxiga. Jag satt längst bak och hade baklyktorna ( ! ) i ryggen - mycket obekvämt (de satt på insidan i bussen!).

    SvaraRadera
  8. Exakt Lisa, det ordnar sig alltid:) Jag var väl mer orolig över att jag eller min väska skulle blåsa av, de stänger ju inte dörrarna!

    När det gäller hundarna - det är inte lätt att hitta rätt energi när man har en hel flock efter sig. Jag försökte verkligen och tänkte på vad Cesar brukar säga. Jag som älskar hundar i vanliga fall var ganska säker på att de när som helst skulle hugga! Huuuh!

    SvaraRadera