onsdag 23 september 2009

Jim Thompsons hus och MBK

Jim Thompsons hus


I dag besökte jag Jim Thompsons hus. Det är främst Jim som gjort thaisiden populärt i världen. Under 50-talet samlade han även in delar av äldre byggnader i Thailand. Huset som nu är museum består av sex byggnader i teak som ligger runt en liten tropisk trädgård mitt i Bangkok. 1967 försvann Jim under en resa i Malaysia.

Man kan gå runt på egen hand utanför husen och i trädgården, men för att komma in i husen måste man delta i en guidad tur. Här kunde vi beundra hans samling av asiatisk konst, buddhafigurer, vackra möbler, porslin m.m. Jag gillar det här att man tar av sig skorna, inte bara när man går in i ett hem, utan även i tempel, en del affärer och som här på museét. Förutom att det är skönt att känna svalkan från golven, så ger det även en välkomnande och familjär känsla. Det var mycket vackert och jag kan verkligen rekommendera att man spenderar en stund här.

Nästan granne med Jim Thomsons ligger det stora köpcentrat MBK, och jag gick dit. Kontrasten var total! Den bästa besrivning jag kan komma på av detta hemska ställe, är att det påminner om en jättestor myrstack. Överallt affärer, det bara myllrar av dem. Jag lyckades t.o.m. gå vilse inne på toaletten, så yr var jag. Det var nära att jag gav upp och gick därifrån efter mitt första inköp - en fotfil. Men jag insåg hur genant det skulle bli att berätta i efterhand om det bara hade stannat vid det.

Det bästa var restaurangen på femte våningen. Man får ett kort och sedan är det bara att gå runt och beställa mat, det fanns italiensk, grekisk, japansk - ja allt möjligt, och man visar kortet för att till sist betala innan man går ut. Här åt jag en fantastiskt god grekisk middag, och avslutade med kaffe och tiramisu cheesecake. Det dyraste jag ätit hittills, och ändå kom jag inte upp i 100 kronor!

Efter den goda middagen kom livet tillbaka och jag travade runt bland tusentals affärer (kändes det som). Sen beställde jag nya glasögon, vilket tog 1 timme att få klart. Visserligen hade jag ögonrecept och bågar med mig från Sverige, men jag tycker ändå att det är imponerande snabbt jobbat. Under tiden jag väntade fick jag håret tvättat och klippt (inte på samma ställe dock). Det tycker jag var riktigt modigt gjort av mig.

Det har inte blivit någon tuktuk-resa idag, utan jag har istället åkt vanlig taxi. Det var både bekvämt och billigt.


www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. MKB här hemma är Malmö Kommunala Bostadsbolag...

    Haha,gå vilse på toaletten...måste vara ett gigantiskt centra. Gå i affärer är ju inte det roligaste du vet, jo, jag vet. Vilken tur att du då hittade en restaurang...ingen risk att du gick vilse där?;)
    Knappt 100 kronor för den middagen..fantastiskt!

    Jag har också beställt nya glasögon men jag får vänta 10 dagar...

    Fortsätt njuuuut...

    SvaraRadera
  2. Oj, det blev visst fel....ska vara MBK :)

    Jo, jag går vilse precis hela tiden, överallt.

    Jag fick betala ca 700 SEK för mina glasögon. Vad får du betala :)

    SvaraRadera
  3. Jag ser att du har skrivit MBK, det var jag som läste fel.

    Mina glasögon kostar 3285 kronor, inklusive synundersökning och läsglasögon. Det får man väl säga är ganska billigt härhemma.

    SvaraRadera
  4. Ett stort grattis på födelsedagen syrran! Synd att det inte gick att prata via Skype, jag har skickat mejl istället.

    P.S. Jag har redan rättat felet.

    SvaraRadera