söndag 20 september 2009

Wat Pho

Fortune teller

Jag bor alldeles vid Chao Phraya som rinner genom Bangkok, och från guesthousets restaurang har jag en underbar utsikt över floden. Jag satt där i går kväll och såg solnedgången. Det var riktigt mäktigt.

Floden är ett utmärkt alternativ till stadens hemska trafik. Här kör olika båtar i skytteltrafik och jag gav mig iväg till pir 4 i dag för att åka till Wat Pho. Jag var lite nervös innan, så är det ju alltid när man inte har gjort något tidigare och det går inte att läsa sig till allt. Men genom att fråga och se hur andra gjorde så förstod jag snart hur allt fungerade. Jag åkte med en expressbåt som har orange flaggning. Den kör intill kanten med väldigt fart, och under en kort stund kan man hoppa på eller av, nästan som i farten. Sen åker den vidare till nästa pir, och det gäller att ha klart för sig var man ska gå av för allting går så fort. Jag var så lättad efteråt att jag hade klarat av det.

Jag besökte Wat Pho som är den äldsta och största waten (templet) i Bangkok. Här finns den största vilande Buddhan och största samlingen buddhafigurer i hela Thailand. Jag tackade ja till en guidad visning och det var väl använda pengar - bara 200 B. Killen som guidade hette Napat, och han var så trevlig och duktig. De 40 minuter det skulle ta, blev mycket mer. Napat har tidigare varit munk från 19 års ålder till 25. Innan dess var han novis, vilket jag tror är samma sak som ungdomsmunk, från 13 till 19 år. Nu arbetar han som guide men kan tänka sig att bli munk igen som gammal. Det är så härligt att träffa människor som inte bara är ute efter pengar, jag tror att han tyckte om att berätta om buddhismen och What Pho och att han uppskattade mina frågor. Vi hade det riktigt trevligt.

Den vilande Buddhan är 46 meter lång och 15 meter hög. Undersidan av fötterna har olika bilder med pärlemorinläggningar som visar 108 olika goda egenskaper (laksanas) hos en buddha. Allt är så stort och mycket. Det finns också en sittande och en stående Buddha. Plus så otroligt mycket mer.

Inne på Wat Pho finns även "fortune tellers". Det verkar som om de flesta thailändare tror på spåmän, hur de kan förutse framtiden genom planeternas position vid födelseögonblicket och genom att titta i handflatan. Det här ville jag ju testa igen, och jämföra med den spåman som jag träffade i Chiang Mai. Den här kom från Kina, och han gjorde en noggrann uträkning genom att slå i tabeller och snurra på pappershjul. Och så berättade han lite mer utförligt än vad den förra gjorde. Jag fick många goda skratt eftersom det var så mycket jag kände igen när han beskrev mig och mitt liv. Som att jag har väldigt svårt när någon säger till mig vad jag ska göra. Jag är ledare, inte den som följer. Jag är smart och har god hälsa (tack för det), och även nu fick jag veta att jag har problem med ett ben.

Han beskrev med skrämmande noggrannhet hur mitt liv har varit, och talade även om hur det blir i framtiden, år för år. Även han sa att jag kommer att få mycket pengar, men då gäller det att jag investerar. Han sa att det var mycket viktigt. Då är jag alltså inne på helt rätt väg med det jag håller på med, det känns ju tryggt. Jag har den bästa tiden i mitt liv kvar! Jag vet t.o.m. när den perioden börjar, men det tänker jag inte avslöja här, jag är så rädd att det betyder otur om jag gör det. Och så sa han att jag har två barn, en pojke och en flicka. En av dem har ett väldigt hetsigt humör....undrar vem det kan vara :) Och så sa han att det kommer att gå bra för dem i livet - och det var det allra bästa!

Jag var på riktigt gott humör efteråt. Jag ville hjälpa spådomen att slå in genom att köpa en amulett. Det skadar ju inte, det kan vara bra som en extra säkerhetsåtgärd. Napat följde med för att välja ut en som skulle passa mig och så fick jag ett litet armband på köpet som ska ge extra lycka. Sen gick han för att fortsätta jobba och jag dröjde mig kvar och gick i lugn och ro och njöt av allt fint jag såg.

Hemresan var hur enkel som helst - nu visste jag hur jag skulle göra.


www.intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Hej Lena! Här kommer en massa kramar och hälsningar ifrån ett allt svalare Umeå. Fast idag har vi nog det bästa vädret jag har haft sen jag kom tillbaka hitupp. Säkert 19 grader om man verkligen sträcker på sig så man kommer tillräckligt nära solen.. Antagligen har du det betydligt varmare där du befinner dig =) Har precis varit och kört ett stenhårt träningspass på IKSU här i Umeå och ska nu förbereda inför veckan som kommer. Matlagning, plugga inför tentan imorgon, städa lite, diska.. Ah, det vanliga. Hoppas du får en fortsatt bra resa, jag följer och avundas! Massa kramar ifrån Emil.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Emil! Åh, vad kul att höra från dig. Du kommer att bli en alldeles utmärkt polis, det har jag vetat hela tiden!

    Här är det lite varmare än vad ni har i Umeå, men just nu sitter jag vid aircondition och skriver, så jag klagar inte.

    Massor med kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Sån fin mamma jag har!

    ps, jag tror det är david som har ett hetsigt humör.

    SvaraRadera
  4. Tack lilla gumman :) Kanske tolkade jag det fel..ja, så var det nog!

    SvaraRadera